Předmět: Argumentace

« Zpět
Název předmětu Argumentace
Kód předmětu KFK/PEARG
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kotala Lukáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Filozofická argumentace je proces, který má za cíl prezentovat logický a racionální postup, který podporuje nebo odporuje určitému tvrzení, názoru nebo tezi. Studenti jsou proto vedeni k porozumění hlavním principům filozofické argumentace, mezi které řadíme především následující. Důležitá je logická konzistence, tedy absence protikladného nebo neslučitelného tvrzení, protože všechny části argumentu musí být v souladu mezi sebou. Dalším je potom jasnost a preciznost, protože argument musí být vždy jasný a přesný, tedy pojmy a tvrzení musí být definovány tak, aby bylo zřejmé, co má autor argumentu na mysli. A samozřejmě také kritické myšlení, jehož principem je neustálá analýza a hodnocení argumentů, včetně vlastního. Tyto a další principy představené v předmětu pomáhají zajistit, že filozofická argumentace je racionální, jasná a založená na logických základech. Dodržování těchto principů je klíčem k vytváření a hodnocení silných filozofických argumentů a jsou aplikovatelné i na mezilidskou komunikaci. Obsah předmětu: 1. Argumentace a krizová informační strategie, argumentace jako rozumová ctnost 2. Převod vět běžného jazyka do standardní subjekt-predikátové formy 3. Tvorba "opačných" či protikladných soudů; seminář: práce se soudy a pojmy 4. Úvod ke konstruování platné, vhodné a přesvědčivé argumentace: argumentační břemeno v argumentační situaci, vhodnost přímé a nepřímé argumentace, obecný postup konstrukce, nalézání zdůvodnění 5. Konstrukce a využití hypotetického sylogismu; seminář: konstrukce vhodné argumentace 6. Konstrukce dalších úsudkových schémat: z přímého na nepřímé, disjunktivní sylogismus, dilema, indukce, kategorický sylogismus 7. Úvod k rekonstruování argumentace: význam rekonstrukce, podstatný obsah 8. Rekonstrukce argumentace: určování závěru a nevyjádřené prvky; seminář: rekonstrukce argumentace 9. Rekonstrukce argumentace: jednoduché argumenty, podargumenty, argumentační struktury a problém spojených důvodů 10. Kritika argumentace: správné pořadí posuzovaných prvků, posouzení závěru 11. Kritika argumentace: pravidla pro testování platnosti argumentace 12. Kritika argumentace: posouzení materie, neutralizace pomocí distinkce 13. Seminář: Kritika argumentace

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Kurz naučí studenty základním dovednostem argumentace. Studenti budou schopni pracovat se soudy a pojmy jakožto základními prvky argumentace (např. posuzovat kvalitu definic a logicky správně nesouhlasit s tvrzením protistrany v argumentační situaci). Posluchači dále získají dovednost zdůvodnit svoji pozici nejvhodnějším argumentačním schématem (typicky různé mody hypotetického sylogismu) i schopnost vidět, rekonstruovat (a tím vytěžit) argumenty a argumentační strukturu. Zastřešující dovedností, ve které studenti využijí vše předchozí, bude schopnost kriticky posoudit libovolnou komplexní argumentaci. Zvláště pro studující v distanční formě je připravena distanční opora v LMS podporovaném na UP, kde jsou připraveny podle povahy a potřeb předmětu distanční texty, odborná literatura, audiovizuální tutoriály i přednášky a také nástroje podporující samostatné i skupinové testování nabytých kompetencí a znalostí.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Pro absolvování předmětu bude po studentovi požadována aktivní účast ve výuce, zejména plnění zadaných úkolů na semináři a domácí přípravy na následující hodiny semináře. V závěru studia student samostatně vypracuje písemné úkoly, které prokáží, že student získal stanovené argumentační dovednosti. Podrobnosti studenti naleznou se začátkem kurzu ve studijním materiálu. Literatura povinná: NOVÁK, Lukáš a DVOŘÁK, Petr. Úvod do logiky aristotelské tradice. České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 2007. ISBN 978-80-7040-959-6. SOUSEDÍK, Prokop. Logika pro studenty humanitních oborů. Praha: Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-306-X. Literatura rozšiřující: CANALE, Damiano et al. Critical Thinking: An introduction. Bocconi University Press, 2022. ISBN 978-8831322492. HANSCOMB, Stuart. Critical Thinking: The Basics. 2nd edition. Routledge, 2023. ISBN 9781032162997. HUEMER, M. Knowledge, reality, and value. Independently published, 2021. ISBN 979-8729007028.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr