Vyučující
|
-
Cajthaml Martin, prof. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vznik filosofické etiky u Sókrata (otázka po dobrém životě, péče o duši, etický intelektualismus) 2. Další rozvíjení filosofické etiky u Platóna 3. Aristotelova etika (štěstí, ctnost, záměrná volba) 4. Kantova etika (formalismus, mravní zákon, dobrá vůle, úmysl, povinnost) 5. Utilitarismus a konsekvencialismus 6. Materiální etika hodnot (M. Scheler, D. von Hildebrand)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Přehled základních problémů a koncepcí filosofické etiky na historickém základě. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Studenti se 1) seznámí s vybranými základními paradigmaty filosofické etiky (etika ctnosti, deontologická etika, utilitarismus, materiální hodnotová etika) 2) budou orientovat v základních etických problémech a otázkách 3) se seznámí se základními typy etických argumentací a budou je umět kriticky zhodnotit.
|
Předpoklady
|
Znalosti dějin filosofie na úrovni předmětu PTDF1 a PTDF2.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Úspěšně absolvovaný automaticky generovaný test v rámci distanční opory jako prerekvizita. Ústní kolokvium.
|
Doporučená literatura
|
-
Aristoteles. (1996). Etika Nikomachova. Rezek, Praha.
-
D. von Hildebrand. Ethik.
-
J.S. Mill. (1947). Utilitarianism. London.
-
Kant, I. (1976). Základy metafyziky mravů.. Praha: Svoboda.
-
Patočka Jan. (1991). Sokrates.. Praha.
-
Platón. Gorgias, Obrana Sókrata.
-
Scheler, M., Scheler, M., & Frings, M. S. (2000). Der Formalismus in der Ethik und die Materiale Wertethik: neuer Versuch der Grundlegung eines ethischen Personalismus. Bonn: Bouvier.
|