Vyučující
|
-
Cajthaml Martin, prof. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
První z textů, pasáž 96a-102a z dialogu Faidón, ukazuje nedostatečnost filosofické metody presokratiků, potřebnost předpokladu idejí a ve svém závěru obsahuje i narážku na nauku o principech. Druhá pasáž, tzv. podobenství slunce z konce šesté knihy Platónovy Ústavy, je nejexplicitnějším pojednáním ideje Dobra v Platónově díle. Třetí text, tzv. Sókratova řeč z dialogu Symposion, je nejvýznamnější pasáží v Platónově díle, v níž se hovoří o ideji Krásy, vztahu Krásy a Dobra, a lásce jako síle, která člověka k těmto idejím povznáší.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Navázat na výklad Platónovy filosofie v předmětu Vybrané kapitoly z dějin filosofie a prohloubit jej četbou tří vybraných textů, které patří k nejznámějším a historicky nejvlivnějším v Platónově díle.
Student prohloubí svou znalost Platónova díla.
|
Předpoklady
|
Dosažení známky C a vyšší z předmětu Vybrané kapitoly z dějin filosofie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Platón. Faidón.
-
Platón. Symposion.
-
Platón. Ústava.
-
Reale Giovanni. (2005). Platón. Praha.
|