Vyučující
|
-
Krappmann Joerg, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět seznámí studenty s vývojem jednotlivých filozofických disciplín, poskytne přehled o vývoji a tématech antické filozofie a následně filozofie v německy mluvících zemích, základy formální logiky, teorie poznání, filozofie jazyka a etiky. Studenti budou dále seznámeni se specifickým vývojem filozofie v německy mluvících zemích. Důležitou součástí předmětu je samostatná i společná práce s originálními filozofickými texty a s odbornou literaturou.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními tématy filozofie s důrazem na filozofii německy mluvících zemí, zprostředkovat studentům schopnost práce s originálními filozofickými texty i s odbornou literaturou. Zároveň si kurs klade za cíl podat studentům základní přehled o klíčových filozofických tématech a o jejich historickém vývoji.
Přehled o základních tématech filozofie a jejich souvislostech, pracovní postupy v daných oblastech a základní přehled o historii filozofie. Schopnost pracovat s originálními filozofickými texty, základy logického myšlení, přehled o základní přehledové literatuře.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
Písemný test sestávající z praktické části a teoretické části. V praktické části prokáží studenti schopnost řešit logické úlohy (sylogismy, pravdivostní funkce), úlohy z oblasti argumentační teorie a zodpovědět transdisciplinární otázky k probraným problémům (Platónovo podobenství o jeskyni). Teoretická část ověří znalosti základních témat a historického vývoje filozofie.
|
Doporučená literatura
|
-
Burkard, F. P., Kunzmann, P., Wiedmann, F., Pokorný, M., & Weiss, A. (2001). Encyklopedický atlas filosofie. Praha: NLN.
-
Burkard, Franz-Peter; Kunzmann, Peter. (1991). dtv-Atlas Philosophie. München.
-
Fischer, Eugen; Vossenkuhl, Wilhelm (Hrsg.). (2003). Die Fragen der Philosophie. EIne Einführung in Disziplinen und Epochen. Bremen.
-
Krappmann, J. (2013). Einführung in die Erkenntnistheorie als Einführung in das philosophische Denken. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Krappmann, Jörg. (2013). Einführung in die Sprachphilosophie. Univerzita Palackého. Olomouc.
-
Liessmann, Konrad Paul. (2003). Die großen Philosophen und ihre Probleme. Wien.
-
Tugendhat, Ernst; Wolf, Ursula. (1986). Logisch-semantische Propädeutik. Stuttgart.
|