Název předmětu | Dějiny filozofie 2 |
---|---|
Kód předmětu | KFI/DEJ2 |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný, Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Filosofie 17. a 18. století I.: Zrod novověkého myšlení. "Racionalismus": hlavní rysy. Klíčoví myslitelé: René Descartes. Baruch Spinoza. Blaise Pascal. G. W. Leibniz. Okasionalismus. Filosofie 17. a 18. století II.: "Empirismus": hlavní rysy. Klíčoví myslitelé: Francis Bacon. Thomas Hobbes. John Locke. George Berkeley. David Hume. Filosofie 17. a 18. století III.: "Osvícenství": hlavní rysy. Anglické, francouzské a německé osvícenství. Klíčoví myslitelé: I. Kant. Kantovi pokračovatelé. Filosofie 19. století I.: Od Kanta k "německému idealismu". Filosofie "německého idealismu": J. G. Fichte. F. W. J. Schelling. G. W. F. Hegel. Filosofie 19. století II.: Filosofie existence: S. Kierkegaard. "Idealismus a romantismus": W. von Humboldt, F. E. D. Schleiermacher, F. Schlegel. A. Schopenhauer. Filosofie 19. století III.: Filosofie života: F. Nietzsche, H. Bergson, německá filosofie života 19. století. Filosofie 19. století IV.: Pozitivismus: A. Comte. Materialismus. L. Feuerbach. "Marxismus": K. Marx, F. Engels. "Dialektický materialismus": V. I. Lenin. Filosofie 20. století I.: Pragmatismus. Fenomenologie: E. Husserl. Fenomenologická škola. Filosofie 20. století II.: Filosofie existence a existencialismus: M. Heidegger, K. Jaspers; J.-P. Sartre, A. Camus, E. Lévinas. Filosofie dialogu: G. Marcel, M. Buber. Filosofie 20. století III.: Strukturalismus: F. de Saussure, C. Lévi-Strauss, M. Foucault. Filosofická hermeneutika: H.-G. Gadamer. Křesťanská filosofie a novoscholastika. Filosofie 20. století IV.: "Nová ontologie" a "induktivní" metafyzika: N. Hartmann, A. N. Whitehead. Marxistické myšlení: G. Lukács, E. Bloch. Kritická teorie společnosti ("Frankfutská škola"): T. W. Adorno, M. Horkheimer, J. Habermas. Filosofie 20. století V.: Analytická filosofie: G. Frege, G. E. Moore, B. Russell. R. Carnap a "Vídeňský kroužek". L. Wittgenstein. "Oxfordská filosofie přirozeného jazyka": G. Ryle, J. L. Austin, P. F. Strawson. W. V. O. Quine a vývoj po Quinovi. Filosofie 20. století VI.: Filosofická antropologie: M. Scheler, H. Plessner, A. Gehlen. Filosofie 20. století VII.: "Postmoderní" filosofie.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Výstupy z učení |
Cílem kurzu je poskytnout studentům nefilosofických oborů nejen faktografický, ale i problémový přehled po vývoji filosofie od novověku po současnost.
Kurs poskytuje rámcový vhled do filozofické problematiky a stylu filozofického myšlení, vymezuje postavení filozofie v systému věd a seznamuje se základní filozofickou terminologií. |
Předpoklady |
Zapsání kursu Dějiny filosofie I.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Zkouška z filosofie dle témat splečně s kursem Dějiny filosofie II. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Psychologie (2015) | Kategorie: Obory z oblasti psychologie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Dějiny výtvarných umění (2017) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filozofie (2016) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Muzikologie (2017) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |