Vyučující
|
-
Laštovička Ondřej, Mgr. Ph.D.
-
Dvořák Radmil, MUDr. Ph.D.
-
Dupalová Dagmar, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
TÉMATICKÉ OKRUHY PŘEDNÁŠEK: - Úvod do kinezioterapie, kinezioterapie v léčebné rehabilitaci. - Možnosti kinezioterapie a její metodické zásady. - Fyziologie a kineziologie pohybu. - Stavba cvičební jednotky. - Reedukace síly. Reedukace rozsahu pohybu. - Relaxace v kinezioterapii. Ovlivnění koordinace pohybu. - Reedukace dechových funkcí. - Kondiční kinezioterapie. Kinezioterapie při imobilizaci. - Reedukace statických a lokomočních funkcí. - Facilitační postupy v kinezioterapii. TÉMATA SEMINÁŘŮ: - reedukace statických a lokomočních funkcí - výchozí cvičební pozice/polohy a jejich korekce - aktivní pohyb - vertikalizace, reedukace chůze - pasivní pohyb - relaxace - cvičení svalové síly - ovlivnění rozsahu pohybu - analytické cvičení podle Kenny - reedukace dechových funkcí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 49 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty se základy kinezioterapie, která je jednou z hlavních léčebných metod ve fyzioterapii. Student získá informace o metodických zásadách vedení kinezioterapie a o jejích základních výkonech zaměřených na reedukaci statických a lokomočních funkcí, rozsahu a síly pohybu, dechových funkcí a kondice, resp. koordinace a relaxace. Tyto výkony se naučí prakticky provádět.
Student využívá získané způsobilosti v rámci klinické praxe, student je schopen z naučených kinezioterapeutických postupů sestavit podrobně kinezioterapeutickou jednotku, resp. ji modifikovat ke konkrétním situacím a podmínkám zdravotního stavu pacienta.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je dostatečná znalost anatomie, biomechaniky, obecné fyziologie a neurofyziologie. Základním předpokladem pro úspěšné absolvování předmětu je rovněž znalost teoretických základů kinezioterapie ve fyzioterapii s aplikací do praxe.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
100% účast na cvičeních, min. 50 % z celkového možného maxima počtu bodů v rámci průběžných testů, 70% úspěšnost při závěrečném testu, praktický zápočet
|
Doporučená literatura
|
-
Dvořák, R. (2007). Základy kinezioterapie. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Haladová, E. (1997). Léčebná tělesná výchova: cvičení. Brno: IDV SZP.
-
Janda, V., Poláková, Z., Véle, F. (1966). Funkce hybného systému : fysiologie a patofysiologie hybnosti a kinesiologie z hlediska rehabilitace. Praha : Státní zdravotnické nakladatelství.
-
Janda, V. (1982). Základy kliniky funkčních (neparetických) hybných poruch.. Brno:Ústav pro další vzdělávání zdrav. pracovníků Brno.
-
Kapandji, I. A. (1993). The Physiology of the Joints. Vol. 1. Upper Limb.. Edinburgh: Churchill Livingstone.
-
Kapandji, I. A. (1991). The Physiology of the Joints. Vol. 2. Lower Limb.. Edinburgh: Churchill Livingstone.
-
Kapandji, I. A. (1993). The Physiology of the Joints. Vol. 3. The Trunk and the Vertebral Column.. Edinburgh: Churchill Livingstone.
-
Kolář, P. a kol. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén.
-
Kříž, V. (1986). Rehabilitace a její uplatnění po úrazech a operacích. Praha : Avicenum.
|