Předmět: Biologická fyzika

« Zpět
Název předmětu Biologická fyzika
Kód předmětu KEF/BFY
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kubínek Roman, doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
Radioaktivita přirozená a umělá, charakteristika ionizujícího záření. Druhy radioaktivní přeměny. Interakce ionizujícího záření s hmotou. Biologické účinky ionizujícího záření. Ochrana před ionizujícím zářením. Detekce ionizujícího záření. Využití ionizujícího záření v léčbě a diagnostice. Optické záření. Vlastnosti záření. Zdroje a detektory optického záření. Optické metody a přístrojová technika. Viditelné světlo. Teorie barevného vidění. Adaptace na světlo a tmu. Oko a oční vady. Ultrafialové a infračervené záření. Využití tepelné energie v medicíně. Biofyzika termoregulace. Biofyzika buňky. Elektrický proud. Elektrické vlastnosti tkání a orgánů. Vedení elektrického proudu tkáněmi. Klidový membránový potenciál, Akční potenciál Bioelektrické projevy a využití akčních potenciálů v diagnostice. Elektrodiagnostické metody (EKG, EEG, EMG?) Akustika. Základní pojmy. Fyziologická akustika. Sluchový orgán. Audiometrie. Účinky hluku na organizmus. Infrazvuk. Ultrazvuk. Generování ultrazvuku. Biologické účinky ultrazvuku. Diagnostické využití ultrazvuku. Terapeutické využití ultrazvuku. Úvod do nukleární medicíny. Definice oboru. Radiofarmaka. Radionuklidové diagnostické metody. Detekční technika v nukleární medicíně. Princip scintilačního detektoru. Přístroje pro osobní a ochrannou dozimetrii. Možnosti použití gamakamery, PET, SPECT. Úvod do radiologie. Rentgenové záření, brzdné a charakteristické rentgenové záření. Detekce rentgenového záření, kontrastní látky. CT, NMR.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je určen pro studenty, kteří mají získat či zopakovat základní pojmy spojené s aplikacemi fyziky v biologie či lékařských vědách. Budou-li se zabývat aplikacemi nanočástic ve zobrazovacích metodách či cílené terapii, je třeba, aby se orientovali právě v pojmech na úrovni struktury buňky i ve zobrazovacích metodách.
Získání přehledu o interdisciplinárním charakteru bio-fyziky a schopnosti orientace v aplikacích fyziky v biologii a biomedicíně
Předpoklady
Středoškolské znalosti fyziky, biologie a chemie

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Seminární práce

Znalosti v rozsahu přšdnášené látky.
Doporučená literatura
  • Hálek, J. a kol. (1996). Biofyzika pro bakaláře. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • Hrazdira, I. (1996). Biofyzika. Praha: UK.
  • Hrazdira, I., Mornstein, V., Bourek, A., Škorpíková, J., & Mornstein, V. (2007). Fundamentals of biophysics and medical technology. Brno: Masarykova univerzita.
  • Kala, M.; Kubínek, R. (2000). Nemocnice aneb rukověť zvídavého pacienta. Rubico Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Nanotechnologie (2019) Kategorie: Speciální a interdisciplinární obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní