Předmět: České divadlo E

« Zpět
Název předmětu České divadlo E
Kód předmětu KDU/ČSDE
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
  • Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Performing History V LS2025 vyučuje: Jitka Pavlišová Vycházeje z konceptů "Performing History" (F. Rokem, I. Arns) a "body archeologies" (M. Althammer, L. Zami ad.) zaměří se také tento teoreticko-analytický seminář na vztah performativních umění a minulosti, na možnosti uchopení a ztvárnění velkých dějinných událostí a zvratů na jevišti, na zkušenosti jednotlivců s nimi, které se navždy zaryjí do těl i mysli, jakož i na otázky znovu-zpřítomnění těchto prožitků a zkušeností prostřednictvím umělecké tvorby. Neodmyslitelnou součástí je zabývání se otázkami, jaký význam při těchto "re-konstrukcích" a "re-enactmentech" zaujímá jak samotné publikum, tak paradigmatické proměny soudobé společnosti. Tento zpočátku teoreticky nazíraný fenomén současných performativních umění budeme posléze analyticky zkoumat na příkladu současné inscenační, choreografické a performativní praxi rovněž v tuzemské umělecké krajině. Základní tematické okruhy kurzu (konkrétní témata budou diskutována v prvních setkáních a na základě počtu přihlášených studentů): Úvodní vhled do problematiky: co znamená "inscenovat dějiny", příklady z minulosti Koncepty Performing History a Body Archeologies Inscenování dějin na divadle, ve filmu a literatuře: komparativní mezioborové zkoumání Odraz dějin v dramatických textech a varianty jejich zpracování Možnosti inscenování dějin (Ariane Mnouchkine, Peter Brook, Robert Wilson, Matthias Hartmann ad.) Inscenování novodobých dějinných událostí (zinscenované politické procesy, soudní procesy s nacisty po druhé světové válce ad.) Inscenování dějin a politické divadlo Inscenování dějin a dokumentární divadlo Fenomén re-enactment v současném tanci a performance Otázky a východiska dalšího zkoumání

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
Výstupy z učení
LS 2025, vyučující dr. Jitka Pavlišová Cílem předmětu je prohloubit percepční a analytické schopnosti studujících při nazírání specifických vývojových tendencí a tvůrčích strategií ve světových i tuzemských divadelních a tanečních kulturách, a to v průniku teoretické a historiografické perspektivy.
Student/ka prohloubí své odborné znalosti v oblasti nejsoučasnějších tendencí v divadle, tanci a performanci, bude schopen/na je terminologicky správně uchopit, podrobit důkladné (diskurzivní) analýze a vzájemné komparaci.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta

Kurz je kombinací přednášky a semináře, přičemž se předpokládá aktivní zapojení studenstva při diskuzi nad jednotlivým tématy. Příprava a prezentace zvoleného tématu a vedení následné diskuze o rozsahu celého jednoho výukového bloku; předpokládá se rovněž zájem o společně zhlédnutá tematická představení, k nimž se bude vázat výklad v kurzu. Literatura: Arns, Inke, Horn, Gabriele. History Will Repeat Itself. Strategies of Re-enactment in Contemporary (Media) Art and Performance. Frankfurt: Revolver, 2007. Rokem, Freddie. Performing History. Theatrical Representations of Past in Contemporary Theatre. Iowa: Univ. of Iowa Press, 2000. Althammer, Miriam, Chwialkowska, Anna et al. "Lost in the Archive? An Exchange on Archival Attitudes and Methods in Dance." In: Hardt, Yvonne, Berg, Marisa Joana et al. (Hrsg.): Virtual Ecologies: Digitalitäten und Ökologien im Tanz, Bielefeld: transcript 2024, S. 273-286. Zami, Layla. Contemporary PerforMemory. Dancing through Spacetime, Historical Trauma, and Diaspora in the 21st Century. Bielefeld: transcript 2020
Doporučená literatura
  • JUST, Vladimír. (2010). Divadlo v totalitním systému. Praha.
  • Ptáčková, Věra. (1982). Česká scénografie XX. století. Praha.
  • ROUBAL, Jan. (2011). Divadlo jako pocitový deník. Brno.
  • ŠAVLÍKOVÁ, Kateřina. (2008). Jan Nebeský. Praha, Pražská scéna.
  • ŠORMOVÁ, Eva (ed.). (2000). Česká divadla: encyklopedie divadelních souborů. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní