Předmět: České divadlo F

« Zpět
Název předmětu České divadlo F
Kód předmětu KDU/ČDF
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Harmonogram přednášek: 12. 2. Úvodní hodina: poválečná Evropa a československý stát, politické milníky a kulturní dějiny + praktické informace k předmětu (Martin Bernátek) 19. 2. E. F. Burian a jeho Opera D 34 (Helena Spurná) 26. 2. Proměna divadelní sítě a legislativy 1945-1948 (Martin Bernátek) 5. 3. Socialistický realismus (Martin Bernátek) 12. 3. Proměna českého divadla v 60. letech (Tatjana Lazorčáková) 19. 3. Hnutí malých jevištních forem (Tatjana Lazorčáková) 26. 3. Polarita divadelní scény 70 a 80. let (Tatjana Lazorčáková) 9. 4. 2018 Režijní tvorba Alfréda Radoka (Honza Petružela) 16. 4 Česká divadelní fotografie od 40. do 60. let (Martin Bernátek) 23. 4. Hudební divadlo Waltera Felsensteina a jeho recepce v českém operním divadle (Helena Spurná) 30. 4. Politická dimenze inscenace Jana z Arku na hranici v brněnském Janáčkově divadle v roce 1969 (Helena Spurná) 7. 5. Závěrečná hodina (Martin Bernátek) Literatura HEDVÁBNÝ, Zdeněk. Alfréd Radok - zpráva o jednom osudu. Praha: Divadelní ústav - Národní divadlo, 1994. Alfréd Radok mezi filmem a divadlem. Ed. Eva Stehlíková. Praha: AMU - NFA, 2007. GROYS, Boris. Gesamtkunstwerk Stalin: rozpolcená kultura v Sovětském svazu; Komunistické postskriptum. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2010. Úvod: kultura stalinské doby a kapitola 2. Stalinovo životní umění, s. 3040 a 5688. SCHMARC, Vít. Země lyr a ocele: subjekty, ideologie, modely, mýty a rituály v kultuře českého stalinismu. Praha: Academia, 2017. Kapitola II. Socialistický realismus nástin jedné doktríny, s. 101110. FRANC, Martin a KNAPÍK, Jiří. Volný čas v českých zemích 1957-1967. Praha: Academia, 2013. CHALUPECKÝ, Jindřich, Konec moderní doby. In MORGANOVÁ, Pavlína, ed., Svatošová, Dagmar, ed. a Ševčík, Jiří, ed. České umění 1938-1989: (programy, kritické texty, dokumenty). Praha: Academia, 2001, s. 7181. JUDT. Tony. Poválečná Evropa. 2. vydání. Praha: Prostor, 2017. Kapitola Kulturní války, s. 200229. ROUBAL, Petr. Československé spartakiády. Praha: Academia, 2016. Kapitola Společnost a spartakiády, s. 306345. ŠIMA, Karel. Kdo byl československý stát? In. Bartlová, Milena Vybíral, Jindřich, a kol. Budování státi: reprezentace Československa v umění, architektuře a designu. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2015, s. 351360. VODIČKA, Libor. O nový divadelní řád: poznámky k diskusi o divadelním zákonu v českém tisku 1945 1948. Theatralia, roč. 20, č. 1 (2017), s. 920.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
V letním semestru 2018 bude cyklus přednášek zaměřen na dějiny českého divadla druhé poloviny 20. století s důrazem na dominantní estetické koncepce a jejich představitele a na politické rámce divadelní tvorby.
Student získá ucelený přehled vývoje funkcí a forem divadla v českých zemích v různých slohových obdobích a etapách spoločenského vývoje do konce 20. století. Student zná současné historiografické přístupy k výzkumu dějin divadla 20. století a dokáže se orientovat v širším divadelním kontextu druhé poloviny 20. století. Umí charakterizovat tvorbu jednotlivých divadel a výrazných divadelních osobností, definovat profilové tvůrčí koncepce s využitím terminologického aparátu a demonstrovat jejich význam na konkrétních inscenačních příkladech. Student je schopen vyhodnotit divadelní koncepce spojené s tvůrčími osobnostmi českého divadla druhé poloviny 20. století a posoudit jejich význam v kontinuitě divadelního vývoje. Dokáže strukturovat sledované období s použitím současných historiografických přístupů, analyzovat jednotlivé tendence, teoreticky a historicky určit jejich dominantní aspekty i jejich pohyb a vzájemné souvislosti. Student je schopen formulovat na základě nabytých znalostí fundovaný názor na novodobou historii českého divadla, posoudit texty s danou problematikou, aplikovat souvislosti historického vývoje jednotlivých tendencí na reflexi současné podoby divadelní tvorby.
Předpoklady
Zápis do předmětu není podmíněn absolvováním jiného předmětu.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška

Docházka na přednášku není povinná. Zkouška: znalost probrané látky a základní literatury.
Doporučená literatura
  • CÍSAŘ, Jan. (1966). Divadla, která našla svou dobu. Praha.
  • ČERNÝ, František. (2008). Divadlo v bariérách normalizace (1968-1989). Praha.
  • ČERNÝ, Jindřich. (2007). Osudy českého divadla po druhé světové válce: divadlo a společnost 1945-1955.. Praha.
  • DVOŘÁK, Jan. (1988). Divadlo v akci. Praha.
  • GROSSMAN, Jan. (1991). Analýzy. Praha.
  • HEDBÁVNÝ, Zdeněk. (1994). Alfréd Radok: Zpráva o jednom osudu. Praha.
  • HYNŠT, Miloš. (1996). Brněnské divadelní bojování 1959-1971. Brno.
  • JUST, Vladimír. (2010). Divadlo v totalitním systému. Praha.
  • JUST, Vladimír. (1984). Proměny malých scén. Praha.
  • KOVALČUK, Josef. (1982). Autorské divadlo 70. let. Praha.
  • MAZÁČOVÁ, Barbora. (1993). Josef Topol a Divadlo za branou. Praha.
  • NEKOLNÝ, Bohumil. (1991). Studiové divadlo a jeho české cesty. Praha.
  • OSLZLÝ, Petr. (1999). Divadlo Husa na provázku 1968(7) - 1998: kniha v pohybu... Brno.
  • VOSTRÝ, Jaroslav. (1996). Činoherní klub 1965-1972:dramaturgie v praxi. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová, divadelní, televizní a rozhlasová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -