Vyučující
|
-
Rufer Bílá Anna, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní hodina: přehled kurzu, podmínky zakončení. Základní vymezení předmětu studia - co je to televize, proměny definice televizního média 2. Historický kontext vývoje televize, stěžejní mediální výzkumy na televizi navázané 3. Televize v právních spisech: zákon o rozhlasovém a TV vysílání, veřejnoprávní/komerční TV, regulace obsahů 4. Televizní tok (flow) a jeho proměna, segmentace vysílání 5. Mediální reprezentace v televizi, televizní realismus, TV kódy, fikční vs. faktuální TV 6. Televize a textualita: polysémie, intertextualita, možnosti čtení TV textu (trojí čtení Stuarta Halla, otevřené a uzavřené texty Umberta Eca, texty ke psaní a ke čtení Rolanda Barthese, texty k produkování Johna Fiska) 7. Televizní narace: vypravěč, struktura narace, postavy 8. Televizní serialita a její formy, komplexní narativy 9. Televizní žánry 10. Televize a publikum I: každodennost, TV jako domácí médium, proměny ve využívání televize 11. Televize a publikum II: soudobé trendy, post-televizní publikum, VoD, binge-watching 12. Vliv nových médií na televizi: produkce, formáty, streamovací platformy, participace publika 13. Zápočtový týden
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V ZS 2021/2022 vyučuje Mgr. Anna Bílá Vyučováno pouze v ZS Cílem přednášky je seznámit studující se základními koncepty, termíny a idejemi televizních studií. Přednáška bude rozvíjet debatu o historických proměnách televize, typologii televizních obsahů a jejich seriálové povaze, současných aspektech televizní produkce, distribuce, programování i diváctví či otázkách vyprávění a televizního stylu.
Studující se orientuje v základních termínech a konceptech televizních studií. Je seznámen s otázkami televizní seriality, taxonomií televizních obsahů, technologických a institucionálních determinant historické proměny televizního média. Dokáže rozpoznat programovací, marketingové a brandingové strategie televizní instituce, je seznámen se základními parametry televizního vyprávění a stylu a mechanismy reprezentace reality v dokumentární a faktuální televizi.
|
Předpoklady
|
Žádné podmiňující předměty. Nutná znalost anglického jazyka na úrovni čtení a porozumění anglickému odbornému textu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Požadavky na zakončení: Aktivní účast na diskuzích Plnění průběžných úkolů Závěrečný test s úspěšností min. 80 % Doporučená literatura ALLEN, Robert C. Channels of Discourse Reassembled. London: Routledge, 1992. BUTLER, Jeremy G. Television: Critical Methods and Applications. London: Taylor & Francis, 2012. CREEBER, Glen. Small Screen Aesthetics: From Television to the Internet. London: Bloomsbury, 2013. CREEBER, Glen. Tele-visions: An Introduction to Television Studies. London: BFI, 2006. ELLIS, John. Visible Fictions: Cinema, Television, Video. London: Routledge & Kegan Paul, 1982. FISKE, John. Television Culture. London and New York: Routledge, 1987. HAMMOND, Michael - MAZDON, Lucy. The Contemporary Television Series. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2005. KOKEŠ, Radomír D. Světy na pokračování: rozbor možností seriálového vyprávění. Praha: Filip Tomáš - Akropolis, 2016. KORDA, Jakub. Úvod do studia televize 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. MACEK, Jakub. Post-televizní publika? Stahování a konvergentní vztah k populárním obsahům. In: Média v pohybu. Brno: Masarykova univerzita, 2015. MITTEL, Jason. Komplexní televize. Poetika současného televizního vyprávění. Praha: Akropolis, 2019. ORLEBAR, Jeremy. Kniha o televizi. Praha: Akademie múzických umění, 2012. SILVERSTONE, Roger. Television and Everyday Life. London: Routledge, 1994. WILLIAMS, Raymond. Television: Technology and Cultural Form. London and New York: Routledge, 2003.
|
Doporučená literatura
|
-
ALLEN, Robert C. (1992). Chanels of Discourse Reassembled. London.
-
BUTLER, Jeremy. (2006). Television: Critical Methods and Applications. Mahweh.
-
CREEBER, Glen. (2013). Small Screen Aesthetics. London.
-
CREEBER, Glen. (2006). Tele-visions: An Introduction to Television Studies. London.
-
ELLIS, John. (1982). Visible Fictions: Cinema, Television. Video. London.
-
FISKE, John. (1987). Television Culture. London and New York.
-
HAMMOND, M. - MAZDON, L. (2005). The Contemporary Television Series. Edinburgh.
-
KOKEŠ, Radomír D. (2016). Světy na pokračování: rozbor možností seriálového vyprávění. Praha.
-
KORDA, Jakub. (2013). Úvod do studia televize 1. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
MITTEL, Jason. (2006). Narrative Complexity in Contemporary American Television. , The Velvet Light Trap, 58, s. 29-40.
-
ORLEBAR, Jeremy. (2012). Kniha o televizi. Praha.
-
WILLIAMS, Raymond. (2003). Television: Technology and Cultural Form. London and New York.
|