Vyučující
|
-
Feikusová Klára, Mgr. Ph.D.
-
Rufer Bílá Anna, Mgr. Ph.D.
-
Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
-
Jirsa Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
-
Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
ZIMNÍ SEMESTR 2024-2025 1. Úvodní vstup do uvažování o metodologii a metodě, kvali x kvanti metodologie - 24.9. (Rufer Bílá) 2. Základy práce s daty, principy analytického uvažování - 1.10. (Rufer Bílá) 3. PRIX EUROPE - NEUČÍ SE - 8.10. 4. PRIX BOHEMIA RADIO - NEUČÍ SE - 15.10. 5. Mediální etnografie a autoetnografie - 22.10. (Hanáčková) 6. Teorie rozhlasové adaptace - 29.10. (Bojda) 7. Strukturalismus a rozhlasový artefakt - 5.11. (Bojda) 8. Současná audiovizuální studia a estetika videoklipu - 12.11. (Jirsa) 9. Case study: Rytmické obrazy a YouTube - 19.11. (Jirsa) 10. Televizní stylistika a estetika - 26.11. (Feikusová) 11. Stylová analýza TV pořadu: aplikace - 3.12. (Feikusová) 12. Diskuse nad projekty - 10.12. (Bojda/Bílá)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce se zvukem, Metody práce s audiovizí, Poslech
- Účast na výuce
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
předmět je kombinací přednášky a semináře, je vyučován štafetově, v případě nejasností kontaktní osoba garanta předmětu. Cílem předmětu je uvést studující do tématu výzkumných strategií a možných teoreticko-metodologických perspektiv, které lze zaujmout, pokud se rozhodneme analyzovat a interpretovat auditivní a audiovizuální pořady, instituce či průmysly. Studující se jednak seznámí s teoretickými základy vybraných strategií a interpretačních rámců, jednak budou vedeni a vedeny k aplikaci těchto teoretických poznatků a strategií na konkrétní díla, instituce a průmysly. Přednášková část sestává z krátkých úvodů do tématu obecného přístupu k humanitním vědám a jejich analytickým strategiím. V další části semestru pak specifikuje vybrané typy strategií a interpretačních perspektiv v seminární části studující formou průběžných úkolů aplikují teoretické poznatky na konkrétní projekty. Předmět krom jiného seznamuje studující s možnostmi analýzy vybraných témat, které lze využít i při zadávání tématu bc. práce v květnu 2025.
studující budou vedeni k samostatnému uvažování o analytických strategiích, interpretačních perspektivách a teoretických konceptech, které lze využít při analýze a interpretaci kulturních produktů a analýze kulturních a kreativních průmyslů
|
Předpoklady
|
předmět nemá prerekvizity
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Videoesej, Závěrečný projekt
Požadavky k zakončení: Zápočet - Aktivní účast na hodinách, max. 2 absence, splnění všech dílčích úkolů (alespoň jeden úkol zadá každý pedagog) Zkouška - Odevzdání a uznání závěrečného projektu NÁLEŽITOSTI ZÁVĚREČNÉHO PROJEKTU Studující si vybírá jednu metodu (může a nemusí si vybrat takovou, která byla představena v kurzu UOM), kterou v první části projektu teoreticky představí, ve druhé části následně aplikuje na konkrétní příklad (TV pořad, videoklip, podcast, atp.). Cílem projektu je představit metodu a ukázat její použití v praxi. předpokládá se, že studující bude pracovat s odbornou literaturou a na ni se odkazovat v průběhu projektu. Dále se předpokládá, že studující bude následovat náležitosti odborného akademického textu, tedy se nejedná o volné, nýbrž odborné psaní, a dle toho následně bude projekt také posuzován. Pozn. Počet normostran není uveden záměrně. Klíčové je dodržení náležitostí a naplnění cíle projektu, nikoli to, jak je dlouhý. 1. formulace cíle práce 2. pojmenování metody, kterou projekt představuje 3. odůvodnění výběru metody 4. úroveň použití odborného jazyka 5. práce s odbornými zdroji 6. logická struktura práce 7. argumentace 8. aplikace metody na konkrétní dílo *** *** *** KREDITOVÁ NÁROČNOST KURZU kurz je hodnocen 6 kredity a jedná se o kurz typu A 1 kredit = 25 hodin práce
|
Doporučená literatura
|
-
Brennen, Bonnie S. (2017). Qualitative Research Methods for Media Studies. New York.
-
Bryman, A. (2012). Social research methods. Oxford ; New York : Oxford University Press.
-
Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse. Textual analysis for social research. London - New York: Routledge.
-
Gee, J. P., Handford, M. (2014). THE ROUTLEDGE HANDBOOK OF DISCOURSE ANALYSIS. London and New York: Routledge.
-
George, A., Bennet, A. (2005). Case Studies and Theory Development in Social Sciences. Cambridge: Cambridge University Press.
-
HENDL, J. (2021). BIG DATA. Věda o datech - základy a aplikace..
-
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
-
HENDL, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
-
Jones R. H. (2019). DISCOURSE ANALYSIS. A resource book for students. London: Routledge.
-
Jones, R. H., Chik, A., Hafner, Ch. A. (2015). DISCOURSE AND DIGITAL PRACTICES. London: Routledge.
-
Sedláková Renata. (2015). Výzkum médií. Nejužívanější metody a techniky.. Grada.
-
Silverman, D. (2010). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. Sage Publications Ltd.
-
Silverman, D. (2005). Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. London.
-
Silverman, D. (2011). Qualitative research: issues of theory, method, and practice. Los Angeles: Sage.
-
WARING, Hasun Zhang. (2018). DISCOURSE ANALYSIS. London: Routledge.
-
WORTHAM, S., REYES, A. (2015). DISCOURSE ANALYSIS beyond the Speech Event. London: Routledge.
|