Předmět: Úvod do oborové metodologie

« Zpět
Název předmětu Úvod do oborové metodologie
Kód předmětu KDU/UOM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Feikusová Klára, Mgr. Ph.D.
  • Rufer Bílá Anna, Mgr. Ph.D.
  • Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
  • Jirsa Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
  • Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
ZIMNÍ SEMESTR 2024-2025 1. Úvodní vstup do uvažování o metodologii a metodě, kvali x kvanti metodologie - 24.9. (Rufer Bílá) 2. Základy práce s daty, principy analytického uvažování - 1.10. (Rufer Bílá) 3. PRIX EUROPE - NEUČÍ SE - 8.10. 4. PRIX BOHEMIA RADIO - NEUČÍ SE - 15.10. 5. Mediální etnografie a autoetnografie - 22.10. (Hanáčková) 6. Teorie rozhlasové adaptace - 29.10. (Bojda) 7. Strukturalismus a rozhlasový artefakt - 5.11. (Bojda) 8. Současná audiovizuální studia a estetika videoklipu - 12.11. (Jirsa) 9. Case study: Rytmické obrazy a YouTube - 19.11. (Jirsa) 10. Televizní stylistika a estetika - 26.11. (Feikusová) 11. Stylová analýza TV pořadu: aplikace - 3.12. (Feikusová) 12. Diskuse nad projekty - 10.12. (Bojda/Bílá)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce se zvukem, Metody práce s audiovizí, Poslech
  • Účast na výuce - 22 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
předmět je kombinací přednášky a semináře, je vyučován štafetově, v případě nejasností kontaktní osoba garanta předmětu. Cílem předmětu je uvést studující do tématu výzkumných strategií a možných teoreticko-metodologických perspektiv, které lze zaujmout, pokud se rozhodneme analyzovat a interpretovat auditivní a audiovizuální pořady, instituce či průmysly. Studující se jednak seznámí s teoretickými základy vybraných strategií a interpretačních rámců, jednak budou vedeni a vedeny k aplikaci těchto teoretických poznatků a strategií na konkrétní díla, instituce a průmysly. Přednášková část sestává z krátkých úvodů do tématu obecného přístupu k humanitním vědám a jejich analytickým strategiím. V další části semestru pak specifikuje vybrané typy strategií a interpretačních perspektiv v seminární části studující formou průběžných úkolů aplikují teoretické poznatky na konkrétní projekty. Předmět krom jiného seznamuje studující s možnostmi analýzy vybraných témat, které lze využít i při zadávání tématu bc. práce v květnu 2025.
studující budou vedeni k samostatnému uvažování o analytických strategiích, interpretačních perspektivách a teoretických konceptech, které lze využít při analýze a interpretaci kulturních produktů a analýze kulturních a kreativních průmyslů
Předpoklady
předmět nemá prerekvizity

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Videoesej, Závěrečný projekt

Požadavky k zakončení: Zápočet - Aktivní účast na hodinách, max. 2 absence, splnění všech dílčích úkolů (alespoň jeden úkol zadá každý pedagog) Zkouška - Odevzdání a uznání závěrečné práce. NÁLEŽITOSTI ZÁVĚREČNÉ PRÁCE Studující si vybírá jednu metodu (může a nemusí si vybrat takovou, která byla představena v kurzu UOM), o kterou se opře ve formulaci anotace výzkumného projektu nebo např. své bc. práce. Smyslem zadání je, aby každý student získal kompetenci metodologické rozvahy, naplánování výzkumného projektu, postupu práce, cíle výzkumu. Rozsah práce musí činit alespoň 1ns., nejvíce však 3ns. Nejde o rozsah, ale o kvalitu rozvahy, o pregnantní formulace záměru. Záměr a jeho koncepci lze konzultovat s vybraným pedagogem, který dané téma/metodu představil ve své výuce. KREDITOVÁ NÁROČNOST KURZU kurz je hodnocen 6 kredity a jedná se o kurz typu A 1 kredit = 25 hodin práce
Doporučená literatura
  • Brennen, Bonnie S. (2017). Qualitative Research Methods for Media Studies. New York.
  • Bryman, A. (2012). Social research methods. Oxford ; New York : Oxford University Press.
  • Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse. Textual analysis for social research. London - New York: Routledge.
  • Gee, J. P., Handford, M. (2014). THE ROUTLEDGE HANDBOOK OF DISCOURSE ANALYSIS. London and New York: Routledge.
  • George, A., Bennet, A. (2005). Case Studies and Theory Development in Social Sciences. Cambridge: Cambridge University Press.
  • HENDL, J. (2021). BIG DATA. Věda o datech - základy a aplikace..
  • Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
  • HENDL, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
  • Jones R. H. (2019). DISCOURSE ANALYSIS. A resource book for students. London: Routledge.
  • Jones, R. H., Chik, A., Hafner, Ch. A. (2015). DISCOURSE AND DIGITAL PRACTICES. London: Routledge.
  • Sedláková Renata. (2015). Výzkum médií. Nejužívanější metody a techniky.. Grada.
  • Silverman, D. (2010). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. Sage Publications Ltd.
  • Silverman, D. (2005). Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. London.
  • Silverman, D. (2011). Qualitative research: issues of theory, method, and practice. Los Angeles: Sage.
  • WARING, Hasun Zhang. (2018). DISCOURSE ANALYSIS. London: Routledge.
  • WORTHAM, S., REYES, A. (2015). DISCOURSE ANALYSIS beyond the Speech Event. London: Routledge.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -