Vyučující
|
-
Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Téma: Současné české divadelní režisérky a jejich dramaturgické strategie Okruhy: 1. Kontext přelomu tisíciletí, návaznost na předchozí období 90. let, vymezení základních tendencí a trendů v předcházejícím období, proměna témat a přístupu ke klasickému dramatickému dílu 2. Nové žánrové formy a typy divadel ve 21. století, proměna produkčního modelu, vymezení užšího okruhu režijních osobností 3. Režisérky 90. let a prosazení jejich koncepcí v nových divadelních souvislostech 4. Osobnosti ženské režie na přelomu století - nástup linie, inspirativní východiska, spojení s českou novou dramatikou a adaptačními strategiemi 5. Současné režisérky a adaptační strategie 6. Současné režisérky a autorská režie 7. Současné režisérky a inscenování klasiky 8. Současné režisérky a nezávislá tvorba 9. Současné režisérky v repertoárových divadlech 10. Současné režisérky a alternativní tvorba 11. Současné režisérky - nastupující generace 12. Sledované tendence a koncepty - shrnutí, pokus o vysledování stylových linií
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Téma: Současné české divadelní režisérky a jejich dramaturgické strategie Cílem kurzu je seznámení se zásadními tvůrčími osobnostmi, které reprezentují linii divadelní činoherní režie s důrazem na tvorbu výrazných režisérek v českém divadle posledních tří dekád. Výklad se zaměří na jednotlivé osobnosti režisérek a jejich tvorbu a prostřednictvím představení stylových postupů v jednotlivých inscenacích objasní východiska režijní poetiky (dramaturgická a výrazová). Přednáška současně umožní sledovat specifičnost z hlediska dramaturgických strategií, inscenování výrazných textů české dramatiky i proměnu chápání divadla a jeho funkce ve společnosti. Kurz probíhá formou monologického výkladu v kombinaci ze seminární formou - zadání průběžné práce s texty a jejich analýzou.
Student získá ucelený přehled o výrazných osobnostech české činoherní režie, o proměnách stylových i dramaturgických v období po roce 1989. Student je schopen vyhodnotit divadelní koncepce spojené s tvůrčími osobnostmi českého divadla 21. století a posoudit jejich význam v kontinuitě divadelního vývoje. Dokáže strukturovat sledované období s použitím současných historiografických přístupů, analyzovat jednotlivé tendence, teoreticky a historicky určit jejich dominantní aspekty i jejich pohyb a vzájemné souvislosti. Student je schopen formulovat na základě nabytých znalostí fundovaný názor na českou divadelní režii i dramatickou tvorbu, posoudit texty s danou problematikou, aplikovat souvislosti historického vývoje jednotlivých tendencí na reflexi současné podoby divadla.
|
Předpoklady
|
Zápis do předmětu není podmíněn absolvováním jiného předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Kurz je uzavřen zápočtem, podmínkou získání je písemná esej na zadané téma v rozsahu 5 normostran, přijatá pedagogem.
|
Doporučená literatura
|
-
ADAMIECKA-SITEK, Agata (ed.). (2019). A New Landscape with Rainbow. Polish Theatre Journal. Special issue, 1-2(7-8)/2019.
-
Boris Buden. (2013). Konec postkomunismu. Praha: Rybka.
-
Elke van Campenhout & Lilia Mestre (eds.). (2016). Turn, Turtle! Reenacting the Institute. Berlin: Alexander Verlag.
-
KOSINSKI, Dariusz. (2021). Divadlo, které přichází. Divadelní revue 32:2 (article in Czech).
-
Maria Hlavajová and Simon Sheikh (eds.). (2016). Former West: art and the contemporary after 1989. Cambridge: MIT Press.
-
Marta Keil (ed.). (2015). Identity. Move! dance, process, artistic research. Contemporary dance in the political, economic and social context of "former east" of Europe..
-
Polish theatre Journal 1-2/2017. Theatre and Democracy: Institutional Practices in Polish Theatre.
|