Předmět: Tendence české dramatické tvorby B

« Zpět
Název předmětu Tendence české dramatické tvorby B
Kód předmětu KDU/TČDTB
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
  • Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výběr filmů je zařazen do několika bloků a slouží mimo jiné jako opora a prohloubení znalostí získávaných v ostatních předmětech v rámci programu divadelních a performančních studií. I. Blok: Záznamy klíčových inscenací a dokumentární filmy související s tzv. druhou divadelní reformou II. Blok: Záznamy a dokumentární filmy z oblasti uměleckého aktivismu III. Blok: Dle výběru studujících

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 18 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 9 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 3 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studující s klíčovými inscenacemi a tvůrci světového divadla a uměleckého aktivismu, prostřednictvím audiovizuálních záznamů a dokumentárních filmů, a tím zprostředkovat názornou představu zejména o moderní performativní kultuře a také rozšířit znalosti ke státní zkoušce. Výběr záznamů a dokumentárních filmů je vytvářen s ohledem na obsah paralelně vyučovaných předmětů. Předmět je určen primárně studentům bc. studia, ale vítáni jsou všichni, kteří si chtějí lépe poznat performativní kulturu. Cílem předmětu je také procvičit se v samostatné přípravě prezentací a malých výzkumů.
Studující se seznámí prostřednictvím audiovizuálních záznamů a audio ukázek s klíčovými inscenacemi a tvůrci moderního a postmoderního divadla, performativním uměním a politicky angažovaným uměním. Osvojí si také schopnosti ústního projevu při přípravě úvodu k projekci a s tím spojené dovednosti připravit malý výzkum nad rámec kompilace existujících poznatků.
Předpoklady
Žádné povinné předpoklady

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

Požadavky na účast ve výuce a ukončení předmětu: Účast na výuce semináře obecně určuje Studijní a zkušební řád UP, tzn. docházka je povinná. Studující předem připraví samostatný úvod o díle, jeho tvůrcích a souvislostech v rozsahu cca 20 minut. Osnova úvodu je ideálně konzultovaná předem s pedagogem. Následně do dvou týdnů odevzdá písemnou verzi referátu. Během semináře a projekce není dovoleno používat mobilní telefon ani laptop ani podobná zařízení.
Doporučená literatura
  • Hanáková, Klára. (2008). Posedlost divadlem: Evžen Sokolovský: inscenační tvorba v Mahenově činohře v šedesátých letech 20. století. Brno: JAMU.
  • Janoušek, P. (1989). Rozměry dramatu. Praha.
  • KOVALČUK, Josef. (1982). Autorské divadlo 70. let. Praha.
  • Lehovec, Jiří. (2002). Jiří Lehovec vzpomíná. Iluminace 14(2), 83?131.
  • Lukeš, M. (1987). Umění dramatu. Praha.
  • MAZÁČOVÁ, Barbora. (1993). Josef Topol a Divadlo za branou. Praha.
  • Neudörfl, Martin. (2018). The Horitz Passion Play ? identifikace části Hořického pašijového filmu (1897). Schwarzenberská granátnická garda [online].
  • Pavlovský, P. (2004). Základní pojmy divadla. Praha.
  • Procházka, Tomáš. (2015). Neoprávněný vstup na jeviště. A2: 8(2015).
  • RESLOVÁ, Marie a kol. (2003). Česká divadelní hra 90. let. Praha.
  • Roubal, Jan. (2015). Divadlo jako neodhozený žebřík: texty o autorském, alternativním a studiovém divadle. Čás II Dokumentace a audiovizuální záznam divadla. Brno: JAMU.
  • Srba, Bořivoj. (2004). Řečí světla: princip světelného divadla v inscenační tvorbě Emila Františka Buriana. Brno: JAMU.
  • Strusková, Eva. (2002). Scénický film ? povaha předmětu: E. F. Burian a Máj v divadle D 35 a D 36: dvě verze scénického filmu (geneze a rekonstrukce). Iluminace 14(2), s. 65?81.
  • Šormová, Eva (ed.). (1971). Dějiny českého divadla: soubor zvukových dokumentů. Praha: Academia ? Supraphon.
  • Štábla, Zdeněk. (1971). Otazníky kolem hořického pašijového filmu. Praha: Český filmový ústav.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -