Předmět: Televizní a rozhlasová studia

« Zpět
Název předmětu Televizní a rozhlasová studia
Kód předmětu KDU/TVRB
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pro analytickou část je zadán jeden titul ze seznamu zhlédnutých televizních filmů a seriálů, respektive rozhlasových her, který přináší studenti přímo ke zkoušce. Tento seznam musí současně obsahovat tituly ze seznamu povinných filmů, seriálů a rozhlasových her, který je zveřejněný na oficiálních webových stránkách katedry. Teorie a historie televize 1. Koncept televizního toku a revizionistické přístupy k jeho původnímu pojetí (Williams, Fiske, Newcomb, Ellis ad.). 2. Televizní narativita, sériové formy vyprávění, narativní prototypy, complex TV. 3. Televize a fikční žánry: žánrová struktura a konvence vybraných kategorií, koncept hybridizace, nové formáty. 4. Televizní postava: analytické modely, postava jakou součást dramaturgické koncepce seriálových forem, stars x personalities. 5. Koncept flow a post-flow éry televizního média a jeho projevy v konkrétních televizních kulturách (USA, VB, kontinentální Evropa). 6. Konstrukční prvky televizní dokumentární formy a jejich analytické využití (Corner, Nichols). 7.Televize a faktuální žánry: žánrová struktura a konvence vybraných kategorií, koncept hybridizace, nové formáty. 8. Institucionalizace a historické proměny televizního průmyslu v Československu a České republice. 9. Diváctví a fandom: způsoby jejich teoretizace, možnosti analýzy, divácké praktiky v době konvergence médií. 10. Koncept televizního stylu a možnosti jeho analýzy (Caldwell, Butler, Creeber). Teorie a historie rozhlasu 1. První léta vysílání rozhlasových stanic v Evropě a v US: rozdílné podmínky vzniku světových rádií z hlediska institucionálního, komerčního, producentského a technického, vznik prvních vysílacích korporací, vliv provozních podmínek na rozvoj žánrů, nejvýznamnější programové řady, tvůrci a tituly období let 1922 1930. 2. Brněnská rozhlasová avantgarda: významní tvůrci období let 1929 - 1935, rozvoj nových žánrů, multimedialita, nové rozhlasové profese. 3. Šedesátá léta v Českém rozhlase: úspěch rozhlasových her na Prix Italia, intelektuální elita jako zaměstnanci ČR, interní a externí periodika zabývající se rozhlasem. 4. Duální systém rozhlasového vysílání v ČR: veřejnoprávní, státní a soukromé stanice, komunitní rádia, etický kodex. 5. Rozhlasové formáty: definice příkladů, klíčové pojmy, vztah žánrů a formátů. 6. Rozhlasové žánry, jejich vývoj a specifika: pubicistické a umělecké žánry, fiction a non-fiction, autenticita vs. umělecké zpracování, vývoj technologií a nástup stereofonie. 7. Moderace, dialog a průvodní mluvené slovo v rozhlase: principy formátu talk radio, interaktivita a intimnost rozhlasového média, specifika herectví v rozhlase. 8. Charakteristika zahraniční rozhlasové stanice a její prezentace (BBC a jeho internetové aktivity, interaktivita). 9. Nová média a jejich vztahy s auditivními médii: typologie médií a informační společnost, online sociální sítě a jejich využití v kontextu rádia a rozhlasu, prezentace na sociálních sítích a v mobilních aplikacích. 10. Základy sémiotiky v auditivních médiích: sémiotika rádia podle Andrew Crissela a Tima Crooka; slovo, hudba, zvuk a ticho jako základní komunikační kódy rádia; úloha posluchače a percepce rozhlasového díla. Analýza televizního/rozhlasového díla (ukázka seznamu povinných děl) Studenti provádí analytický rozbor zadaného televizního či rozhlasového díla. Volí si analytický rámec a realizují rozbor vybraných aspektů pořadu. Konkrétní titul zadává člen zkušební komise na základě předloženého seznamu, který obsahuje jak povinné i nepovinné pořady.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Složení státní závěrečné zkoušky, které sestává z otázky zaměřené na teorii a historii televizního média, teorii a historii rozhlasu a nakonec analyticky zaměřenou otázku spočívající v prezentaci analytického rozboru zadaného televizního či rozhlasového díla.

Předpoklady
Studující vykoná státní závěrečnou zkoušku v rozsahu daném akreditovanými okruhy ke státním závěrečným zkouškám a v souladu s požadavky vyvěšenými na webových stránkách katedry.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová, divadelní, televizní a rozhlasová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019_2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -