Vyučující
|
-
Feikusová Klára, Mgr. Ph.D.
-
Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
17. 3. (10:30-12:00, 13:00-14:30): Úvod do audiovizuálních esejí a disciplíny videografických studií (přednáška a diskuse nad texty a videy) 24. 3. (10:30-12:00, 13:00-14:30): Zaměření na desktopové audiovizuální eseje (přednáška a diskuse nad texty a videy) 31. 3. (10:30-13:00): Konzultace závěrečných projektů (přes MS Teams) 14. 4. (10:30-13:00): Veřejná prezentace výstupů Profil vyučujícího Jiří Anger vystudoval doktorský obor Filmová studia na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Pracuje v Národním filmovém archivu jako výzkumník a redaktor odborného časopisu Iluminace. Ve svém bádání se zabývá teorií a historií rané kinematografie, archivního filmu, found footage a audiovizuálního výzkumu. Dlouhodobě se snaží o popularizaci formátu audiovizuální eseje a disciplíny videografických studií, ať už praktickou tvorbou, výukou či kurací na portálech časopisů Filmový přehled (NFA) a Film a doba. Jeho texty a videa se objevily v časopisech NECSUS, [in]Transition, The Moving Image, Film-Philosophy, Studies in Eastern European Cinema ad. Za studii "Trembling Meaning: Camera Instability and Gilbert Simondon's Transduction in Czech Archival Film" získal cenu časopisu Film-Philosophy za nejlepší článek roku 2021. Je autorem monografie Afekt, výraz, performance: Proměny melodramatického excesu v kinematografii těla (Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2018). Momentálně připravuje knižní vydání své disertační práce Aesthetics of the Crack-Up: Digital Kříženecký and the Autonomous Creativity of Archival Footage (Bloomsbury, edice Thinking Media) a kolektivní monografii o digitalizaci filmů Jana Kříženeckého v Národním filmovém archivu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Audiovizuální výzkum (post)digitální reality v LS 2022-2023 blokově vyučuje Jiří Anger výuka realizována v následujících termínech: 17. března, 24. března, 31. března (lze online), 14. dubna Vzájemné prorůstání tradičních audiovizuálních médií a digitální sféry dostoupilo po několika dekádách do bodu, kdy si jedno nelze odmyslet od druhého. Kdysi avantgardní montážní techniky známé z filmů Sergeje Ejzenštejna či Dzigy Vertova se překlopily do základních uživatelských operací na PC i mobilním telefonu. Film, televizní seriál či hudební videoklip se staly jedněmi z mnoha druhů audiovizuálního obsahu obíhajícího napříč programy, platformami a aplikacemi, který málokdy sledujeme klasickým lineárním a nepřerušovaným způsobem. Přesto jako by mediální teorie tyto pohyby stále plně nedocenila: většinově pořád trvá na zažitých vzorcích analýzy a interpretace, aniž by dostatečně vnímala mizení a proměňování svého předmětu zkoumání, potažmo nově vznikající rozhraní, ve kterých se badatel coby divák a uživatel s audiovizuálními objekty setkává. Cílem předmětu bude bariéry mezi zavedenými audiovizuálními médii a online realitou, subjektem a objektem i mezi teorií a praxí překonávat. Za tímto účelem budou studenti seznámeni s formátem audiovizuální eseje a tzv. videografickou kritikou, jež poskytuje praktické nástroje k analýze filmu skrze tvořivou manipulaci s obrazy, zvuky a texty. Konkrétně si vyzkoušejí práci s formou desktopové audiovizuální eseje (či desktopového dokumentu), která simuluje každodenní zkušenost uživatele PC nebo smartphonu, pohyb napříč rozhraním počítačové či mobilní plochy. Desktopová esej dává prostor praktickému, tvůrčímu a sebe-reflexivnímu myšlení, jež dokáže obsáhnout všechny možné procesy, které střetnutí diváka/uživatele/teoretika s obrazy a zvuky v digitálním prostoru obnáší. Smyslem výuky však nebude jen vytvářet audiovizuální eseje jako takové, ale zejména dosáhnout změny v přístupu k audiovizuálnímu objektu, případně k celé situaci sledování filmů, seriálů, videoklipů a jiných forem v měnícím se digitálním prostoru. Pokud se zadaří, máme šanci na teorii a historii audiovize, která bude hravější, odvážnější a schopná si klást otázky po tom, co ji zakládá a jak by se případně dala změnit.
Student/ka má rozšířenou zásobu odborné terminologie, dokáže získané teoretické znalosti aplikovat při promýšlení historických souvislostí, současných trendů i možné predikce budoucnosti TV média. Zná klíčové osobnosti teorie TV a jejich stěžejní teze a koncepty.
|
Předpoklady
|
Doporučuje se absolvování kurzu KDU/UST.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Seminární práce, Písemný test
Během výuky se předpokládá aktivní účast při diskusích a znalost předem zadaných textů a videí, které budou k dispozici na moodlu. Na závěrečné práci budou studenti pracovat ve skupinách po 2-3 lidech. Každá skupina bude mít za úkol vytvořit desktopovou audiovizuální esej (cca 3-5 min). Skupiny tvořené pouze bakalářskými studenty doplní krátkou anotaci (max 1 NS), skupiny s magisterskými studenty delší explikaci (cca 3 NS), která nabídne širší reflexi vztahu mezi vytvořenou audiovizuální esejí a pojmy z přednášek a zadaných textů. Deadline pro odevzdání je 12. 4. 2022 (23:59). Znalost práce se stříhacími programy není nutnou podmínkou (vše se lze naučit za pochodu), doporučuji však, aby v každé skupině byl někdo, kdo už třeba jen dílčí zkušenost se střihem videa mají. Doporučená literatura Anger, Jiří. "Cinefilie ve věku algoritmů: Úvod do současné videografické kritiky", Film a doba 67, č. 4 (2021). Anger, Jiří - Jiří Žák. "Distant Journey through the Desktop", [in]Transition: Journal of Videographic Film & Moving Image Studies 8, no. 1 (2021), http://mediacommons.org/intransition/distant-journey-through-desktop. Anger, Jiří - Kevin B. Lee. "Suture Goes Meta: Desktop Documentary and its Narrativization of Screen-Mediated Experience", Quarterly Review of Film and Video, 2022, https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10509208.2022.2033066. Baptista, Tiago. "Lessons in Looking: The Digital Audiovisual Essay" (Disertační práce, Birkbeck, University of London, 2016). Bešlagić, Luka. "Computer Interface as Film: Post-Media Aesthetics of Desktop Documentary", AM Journal of Art and Media Studies, č. 20 (2019): 51-60. De Rosa, Miriam - Wanda Strauven. "Screenic (Re)orientations: Desktop, Tabletop, Tablet, Booklet, Touchscreen, Etc.", in Screen Space Reconfigured, eds. Susanne ?. S?ther and Synne T. Bull (Amsterdam: Amsterdam University Press, 2020), 231-262. Denson, Shane. Discorrelated Images (Durham: Duke University Press, 2020). Denson, Shane. "'Thus isolation is a project.' Notes toward a Phenomenology of Screen-Mediated Life", in Pandemic Media: Preliminary Notes Toward an Inventory, eds. Philipp Dominik Keidl, Laliv Melamed, Vinzenz Hediger, and Antonio Somaini (Lüneburg: meson press, 2020), 315-324. Galloway, Alexander. The Interface Effect (Cambridge: Polity, 2012). Goldsmith, Kenneth. Wasting Time on the Internet (New York: Harper Perennial, 2016). Jeong, Seung-hoon. Cinematic Interfaces: Film Theory After New Media (London and New York: Routledge, 2013). Keathley, Christian - Jason Mittell - Catherine Grant, eds. The Videographic Essay: Practice and Pedagogy (Scalar, 2019): http://videographicessay.org/works/videographic-essay/index. Lee, Kevin B. "De-coding or Re-encoding?," in The State of Post-Cinema: Tracing the Moving Image in the Age of Digital Dissemination, eds. Malte Hagener, Vinzenz Hediger, and Alena Strohmaier (London: Palgrave Macmillan, 2015), 211-224. Kiss, Miklós. "Desktop documentary: From artefact to artist(ic) emotions", NECSUS_European Journal of Media Studies 10, č. 1 (2021): 99-119. Manovich, Lev. Jazyk nových médií (Praha: Karolinum, 2018). Ugenti, Elio. "Between Visibility and Media Performativity: The Role of Interface and Gesturality in Desktop Cinema", Cinéma & Cie 21, č. 36/37 (2021), 177-192.
|
Doporučená literatura
|
-
ALLEN, Robert C. (1992). Chanels of Discourse Reassembled. London.
-
Bryant, A., Mawer, Ch. (2016). The TV Brand Builders. How to win audiences and influence viewers. London.
-
BUTLER, Jeremy. (2006). Television: Critical Methods and Applications. Mahweh.
-
CORNER, John. (1999). Critical Ideas in Television Studies. Oxford and New York.
-
FISKE, John. (1987). Television Culture. London and New York.
-
FISKE, John. Understanding Popular Culture. London: Unwin Hyman, 1989..
-
Lotz, Amanda. (2014). The Television will be revolutionized. New York.
-
NEWCOMB, Horace . Television: The Critical View.
|