Předmět: Television studies a nová média F

« Zpět
Název předmětu Television studies a nová média F
Kód předmětu KDU/TVMNF
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Rufer Bílá Anna, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přesný harmonogram témat bude upřesněn na začátku semestru prostřednictvím Moodlu. Doporučená literatura: Diffrient, David Scott & Lavery, David. Screwball Television. Critical Perspectives on Gilmore Girls. Syracuse University Press, 2010. Lizardi, Ryan. "Mourning and Melancholia: Conflicting Approaches to Reviving Gilmore Girls One Season at a Time." Television & New Media. 2018, 19(4), pp. 379-395. Mastrocola, Daniela. "Performing Class: 'Gilmore Girls' and a Classless Neoliberal 'Middle Class'." Studies in Popular Culture. 2017, 39(2), pp. 1-22. Stache, Lara C. & Rachel D. Davidson. Gilmore Girls: A Cultural History. Rowman & Littlefield, 2019. Westman, Karin E. "Beauty and the Geek: Changing Gender Stereotypes on the Gilmore Girls." In: Innes, Sherrie A. Geek Chic. Smart Women in Popular Culture. Palgrave Macmillan, 2007.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
V LS 2024/2025 vyučuje Anna Rufer Bílá TÉMA: Seriál Gilmorova děvčata, možnosti analýzy a interpretace Kurz se soustředí na seriál Gilmorova děvčata (2000-2007, 2016), televizní fenomén považovaný již za televizní klasiku nultých let 21. století, výrazně spojovaný s fenoménem comfort TV. V rámci kurzu budou studenti vedeni k analyzování konkrétních dílů z mnoha různých úhlů pohledu televizních studií a aplikování teoretických konceptů do televizní praxe. Předchozí znalost seriálu je výhodou, nikoli však podmínkou absolvování kurzu.
Student umí pojmenovat základní koncepty pojímající oblast dokumentární/reality televize, je schopen používat terminologii vztahující se k analýze faktuálních forem, identifikovat a vysvětlit jejich žánrový kontext. Dokáže popsat principy a specifika složek televizního stylu, analyzovat konstrukci konkrétních pořadů, posoudit a srovnat míru konvenčnosti a inovace televizních pořadů z oblasti faktuální televize. Je schopen posoudit dramaturgii těchto pořadů i širších programových celků, případně stanovit takovou dramaturgickou koncepci.
Předpoklady
Doporučené je absolvování předmětu KDU/UST/UST1 Úvod do studia televize 1, není však povinné.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta

Sledování zadaných dílů Četba zadané literatury Aktivní účast při diskuzích Závěrečný příspěvek na "konferenci": studující vypracují vlastní konferenční příspěvek (referát) na dílčí téma související se seriálem
Doporučená literatura
  • ALLEN, Robert C. (1992). Chanels of Discourse Reassembled. London.
  • Bordwell, D. (1997). On the history of film style. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
  • BUTLER, Jeremy. (2006). Television: Critical Methods and Applications. Mahweh.
  • Cook, D. A. (1996). A history of narrative film. New York: W.W. Norton.
  • Cook, D. A. (2002). Lost illusions: American cinema in the shadow of Watergate and Vietnam, 1970-1979. New York, N.Y: Charles Scribner's sons.
  • Cooke, M., & Petrů, D. (2011). Dějiny filmové hudby. Praha: Casablanca.
  • CORNER, John. (1999). Critical Ideas in Television Studies. Oxford and New York.
  • CORNER, John. (1995). Television Form and Public Address. New York: Neal Schuman Publishers.
  • CREEBER, Glen. (2005). The Televison Genre Book. London.
  • ELSAESSER, Thomas, HORWATH, Alexander, KING, Noel. (2004). The Last Great American Picture Show. New Hollywood Cinema in the 1970s. Amsterdam.
  • ELSAESSER, Thomas. (2000). Weimar Cinema and After. London.
  • FISKE, John. (1987). Television Culture. London and New York.
  • Gomery, Douglas - Allen, Richard. (1985). Film History. Theory and Practice. New York.
  • KORDA, Jakub. (2013). Úvod do studia televize 2. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Rosenstone, R. A. (2006). History on film, film on history. Harlow: Pearson Longman.
  • Thompson, K., Bordwell, D., & Bendová, H. (2011). Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. V Praze: Akademie múzických umění.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová, divadelní, televizní a rozhlasová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -