Vyučující
|
-
Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
-
Rufer Bílá Anna, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Dav, veřejnost, publikum, problematika singuláru, historický vývoj konceptu publika Aktivní vs. pasivní publikum Různé typologie publik a možnost jejich studia Vliv nových médií na současná publika, (n)etnografie Publika a identity Ideologie, konstrukce publika Přesný harmonogram témat bude upřesněn na začátku semestru prostřednictvím Moodlu. Pozn.: výuka neprobíhá během festivalových týdnů Prix Europa (6.-11.10.) a Prix Bohemia Radio (13.-17.10.)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Cíle předmětu (anotace): V ZS 2024/25 vyučuje Anna Rufer Bílá Téma přednášky: Teorie publika Tento kurz se zabývá vztahem mezi médii a publiky, a to prostřednictvím různých pohledů na jejich vzájemnou interakci. Témata přednášek budou jak historická, teoretická, tak i metodologická a nabídnou komplexní pohled na mediální publika - s důrazem na rozvoj vedoucí k dnešnímu stavu novomediálních uživatelů médií. Požadavky na studenta: ? přípravy na hodinu, čtení zadaných textů ? zápočet: průběžné úkoly a testy ? zkouška: závěrečná práce - studující si vybírají existující výzkum, který v rámci kritické reflexe zhodnotí z hlediska přínosu a relevance pro dnešní přístup ke studiu publik Kurz je koncipován jako přednáška, docházka tedy není povinná, nicméně vzhledem k povaze průběžných úkolů a závěrečné zkoušce je doporučena. Obsah: Dav, veřejnost, publikum, problematika singuláru, historický vývoj konceptu publika Aktivní vs. pasivní publikum Různé typologie publik a možnost jejich studia Vliv nových médií na současná publika, (n)etnografie Publika a identity Ideologie, konstrukce publika Přesný harmonogram témat bude upřesněn na začátku semestru prostřednictvím Moodlu. Pozn.: výuka neprobíhá během festivalových týdnů Prix Europa (6.-11.10.) a Prix Bohemia Radio (13.-17.10.)
Student se orientuje ve vývoji teoretického uvažování o televizním médiu coby kulturní formě. Umí pojmenovat základní myšlenkové okruhy a teoretická východiska, naučí se pracovat s náročnějšími teoretickými texty a dále je používat při vlastním uvažování o povaze médií. Získává hlubší znalosti ve vybrané oblasti teorie či historie televize, je schopen tyto informace syntetizovat se znalostmi z obecněji orientovaných předmětů. Student dovede samostatně uvažovat o vybraných teoretických problémech, srovnat dramaturgické uchopení vybraných žánrových pořadů či institucionálních konvencí a praktik.
|
Předpoklady
|
Předmět nemá žádné prerekvizity. Volně a výběrově navazuje na Současné tendence televize, které se letmo dotýkají obecných charakteristik sledovaných jevů. Doporučuje se také absolvování bakalářské, případně magisterské úrovně Teorie televize a Úvodu do oborové metodologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor
- přípravy na hodinu, čtení zadaných textů - zápočet: průběžné úkoly a testy - zkouška: závěrečná práce - studující si vybírají existující výzkum, který v rámci kritické reflexe zhodnotí z hlediska přínosu a relevance pro dnešní přístup ke studiu publik Kurz je koncipován jako přednáška, docházka tedy není povinná, nicméně vzhledem k povaze průběžných úkolů a závěrečné zkoušce je doporučena.
|
Doporučená literatura
|
-
IndieWire.
-
RadioTimes.
-
The Euro TV Place.
-
The Guardian.
-
Tumblr.
-
TV by the Numbers.
-
Variety.
-
YouTube.
-
ALLEN, Robert C. (1992). Chanels of Discourse Reassembled. London.
-
Bennett, Tara. (2014). Showrunners: The art of running a TV show. London.
-
BERGER, Asa A. (1992). Popular Culture Genres. Newbury Park.
-
Bryant, A., Mawer, Ch. (2016). The TV Brand Builders. How to win audiences and influence viewers. London.
-
BUTLER, Jeremy. (2006). Television: Critical Methods and Applications. Mahweh.
-
CORNER, John. (1999). Critical Ideas in Television Studies. Oxford and New York.
-
FISKE, John. (1987). Television Culture. London and New York.
-
JENKINS, H. Textual Poachers: Television Fans & Participatory Culture. Studies in culture and communication. New York:Routlege, 1992. 343 s. ISBN 0-415-90571-0..
-
MANOVICH, Lev. (2001). The language of new media. Cambridge, Mass.
-
Marinescu, V., Branea, S., Mitu, B. (eds.). (2014). Contemporary television series. Narrative Structures and Audience Perception. Newcastle upon Tyne.
-
Mittel. (2015). Complex TV: The Poetics of Contemporary Television Storytelling. New York, London.
-
Mittel, J., Thompson, E. (eds.). (2013). How to Watch Television. New York, Londýn.
-
NEWCOMB, Horace . Television: The Critical View.
|