Vyučující
|
-
Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
-
Kubartová Eliška, Mgr. Ph.D.
-
Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výběr filmů je zařazen do několika bloků a slouží mimo jiné jako opora a prohloubení znalostí získávaných v ostatních předmětech v rámci programu divadelních a performančních studií. I. Blok: Záznamy klíčových inscenací a dokumentární filmy související s tzv. druhou divadelní reformou II. Blok: Záznamy a dokumentární filmy z oblasti uměleckého aktivismu III. Blok: Dle výběru studujících
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studující s klíčovými inscenacemi a tvůrci světového divadla a uměleckého aktivismu, prostřednictvím audiovizuálních záznamů a dokumentárních filmů, a tím zprostředkovat názornou představu zejména o moderní performativní kultuře a také rozšířit znalosti ke státní zkoušce. Výběr záznamů a dokumentárních filmů je vytvářen s ohledem na obsah paralelně vyučovaných předmětů. Předmět je určen primárně studentům bc. studia, ale vítáni jsou všichni, kteří si chtějí lépe poznat performativní kulturu. Cílem předmětu je také procvičit se v samostatné přípravě prezentací a malých výzkumů.
Studující se seznámí prostřednictvím audiovizuálních záznamů a audio ukázek s klíčovými inscenacemi a tvůrci moderního a postmoderního divadla, performativním uměním a politicky angažovaným uměním. Osvojí si také schopnosti ústního projevu při přípravě úvodu k projekci a s tím spojené dovednosti připravit malý výzkum nad rámec kompilace existujících poznatků.
|
Předpoklady
|
Žádné povinné předpoklady
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
Požadavky na účast ve výuce a ukončení předmětu: Účast na výuce semináře obecně určuje Studijní a zkušební řád UP, tzn. docházka je povinná. Studující předem připraví samostatný úvod o díle, jeho tvůrcích a souvislostech v rozsahu cca 20 minut. Osnova úvodu je ideálně konzultovaná předem s pedagogem. Následně do dvou týdnů odevzdá písemnou verzi referátu. Během semináře a projekce není dovoleno používat mobilní telefon ani laptop ani podobná zařízení.
|
Doporučená literatura
|
-
Aaltonen Sirkku. (2000). Time-sharing on Stage: Drama Translation in Theatre and Society. Multilingual Matters.
-
Boris Buden. (2013). Konec postkomunismu. Praha: Rybka.
-
Carr, Marina. (2015). Plays 3: Sixteen Possible Glimpses; Phaedra Backwards; The Map of Argentina; Hecuba; Indigo. Faber & Faber.
-
Dillon, John a S. E. Wilmer. (2014). Rebel Women. Staging Ancient Greek Drama Today. Bloomsbury.
-
Elke van Campenhout & Lilia Mestre (eds.). (2016). Turn, Turtle! Reenacting the Institute. Berlin: Alexander Verlag.
-
Hanáková, Klára. (2008). Posedlost divadlem: Evžen Sokolovský: inscenační tvorba v Mahenově činohře v šedesátých letech 20. století. Brno: JAMU.
-
Hořínek, Z. (1998). Divadlo mezi modernou a postmodernou. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon.
-
Lehmann, H. T., Grusková, A., & Diamantová, E. (2007). Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav.
-
Lehovec, Jiří. (2002). Jiří Lehovec vzpomíná. Iluminace 14(2), 83?131.
-
LUKEŠ, Milan. (1987). Umění dramatu. Praha.
-
Maria Hlavajová and Simon Sheikh (eds.). (2016). Former West: art and the contemporary after 1989. Cambridge: MIT Press.
-
Marta Keil (ed.). (2015). Identity. Move! dance, process, artistic research. Contemporary dance in the political, economic and social context of "former east" of Europe..
-
MORRIS, Pam. (2000). Literatura a feminismus. Brno.
-
Neudörfl, Martin. (2018). The Horitz Passion Play ? identifikace části Hořického pašijového filmu (1897). Schwarzenberská granátnická garda [online].
-
Pavis, Patrice. (2003). Divadelní slovník. Praha.
-
Pavlovský, Petr a kol. (2004). Základní pojmy divadla - Teatrologický slovník. Praha 4.
-
Polish theatre Journal 1-2/2017. Theatre and Democracy: Institutional Practices in Polish Theatre.
-
Procházka, Tomáš. (2015). Neoprávněný vstup na jeviště. A2: 8(2015).
-
RESLOVÁ, Marie (ed.). (2003). Česká divadelní hra 90. let. Praha.
-
Roubal, Jan. (2015). Divadlo jako neodhozený žebřík: texty o autorském, alternativním a studiovém divadle. Čás II Dokumentace a audiovizuální záznam divadla. Brno: JAMU.
-
Sihra, Melissa. (2018). Marina Carr. Pastures of the Unknown. Springer International Publishing.
-
Srba, Bořivoj. (2004). Řečí světla: princip světelného divadla v inscenační tvorbě Emila Františka Buriana. Brno: JAMU.
-
Strusková, Eva. (2002). Scénický film ? povaha předmětu: E. F. Burian a Máj v divadle D 35 a D 36: dvě verze scénického filmu (geneze a rekonstrukce). Iluminace 14(2), s. 65?81.
-
SVATOŇ, Vladimír. (2003). Na hranicích textu : úvahy a postřehy o souvislostech-- mezi texty . Praha.
-
Šormová, Eva (ed.). (1971). Dějiny českého divadla: soubor zvukových dokumentů. Praha: Academia ? Supraphon.
-
Štábla, Zdeněk. (1971). Otazníky kolem hořického pašijového filmu. Praha: Český filmový ústav.
-
VELTRUSKÝ, Jiří. (1994). Příspěvky k teorii divadla. Praha.
-
Zyl Smit, Betine van (ed.). (2016). A Handbook to the Reception of Greek Drama. Wiley Blackwell.
|