Vyučující
|
-
Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V LS 2022 je předmět zaměřen na analýzu a interpretaci filmu Okupace. Předmět společně vyučují Martin Bernátek, Jan Černík, Eliška Kubartová a Lukáš Kubina. Předmět se koná ve čtyřech tříhodinových blocích, přičemž hlavní rytmus hodin je následující: výklad vyučujících - samostatná skupinová práce - prezentace a diskuse výsledků skupinové práce. Harmonogram 17. 2. Úvod, společná projekce s diskusí, 24. 2. Analýza filmové formy (vede Jan Černík). Na tuto hodinu si přineste laptop či tablet. 3. 3. Divadelnost, trauma a kultura (vedou Martin Bernátek a Lukáš Kubina) 10. 3. Téma hrdinství (vede Eliška Kubartová)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Semestrální práce
- 9 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 18 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 3 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je propojit analytické a interpretační postupy divadelních a filmových studií při rozboru filmu Okupace (r. Michal Nohejl, 2021). Prostřednictvím představených postupů, procvičovaných ve skupinové práci na hodinách, i pomocí ad hoc konglomerátu dojmů, postřehů a nápadů generovaných v mezioborové diskusi odpovíme na otázky: Jak se v Okupaci pracuje s rámováním, inscenováním a střihem, jak inscenuje pomocí hraní rolí a divadelní metafory kulturní traumata a jak se vztahuje k tématu hrdinství? Sekundárním cílem předmětu je překročit oborové skrupule a procvičit se ve společné skupinové práci "mezi divadlem a filmem".
Studující si osvojí postupy spojené s analýzou filmové formy, zejména střihové skladby a záběrování a inscenování mizanscén. Naučí se aplikovat pojmy dramaturgické sociologie a divadelní teorie spojené s hraním rolí (společenská role, maska, fasáda). Naučí se také aplikovat pojmy kulturní historie (kolektivní paměť, kulturní trauma, inscenování, reenactment, iterabilita) na audiovizuálním materiálu. Procvičí se v postupech sémantické analýzy a topologie fikčních světů. Získají základní vhled do analýzy atmosféry a scénografie jako generátoru atmosfér. Posílí se v komunikačních schopnostech prostřednictvím týmové práce a veřejné prezentace.
|
Předpoklady
|
Bez prerekvizit.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Schopnost skupinové práce, respektování Studijního a zkušebního řádu, laptop nebo tablet na hodinu 24. 2. Není nutné znát film předem. Studující předmět ukončí podle vlastního výběru buď ústní zkouškou, nebo seminární prací v rozsahu 7 normostran.
|
Doporučená literatura
|
-
ASSMANN, Aleida. (2018). Prostory vzpomínání: podoby a proměny kulturní paměti. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
-
BORDWELL, David. (2005). Figures Traced in Light. Berkley; Los Angeles; London: University of California Press.
-
GEERTZ, Clifford. (2000). Ideologie jako kulturní systém. In Týž. Interpretace kultur: vybrané eseje. Praha: Sociologické nakladatelství.
-
GOFFMAN, Erving. (2018). Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Překlad Milada McGrathová. Vydání druhé, upravené. Praha: Portál.
-
KIRBY, Michael. (1972). On Acting and Not-Acting. The Drama Review: The Drama Review, 16(1), 3-15. doi:10.2307/1144724.
-
PAVIS, Patrice. (2020). Analýza divadelního představení. Praha: Nakladatelství AMU.
-
SCHNEIDER, Rebecca. (2011). Performing remains: art and war in times of theatrical reenactment. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
-
TURNER, Victor. (1982). Acting in Everyday Life and Everyday Life in Acting. In Týž. From Ritual to Theatre: The Human Seriousness of Play. New York: PAJ Publications.
|