Vyučující
|
-
Kubartová Eliška, Mgr. Ph.D.
-
Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je vyučován každý lichý týden ve čtvrtek. Cyklus je rozdělen do pěti samostatných výukových bloků vyučovaných odborníky na daná témata. Jednotlivé tematické bloky budou rozděleny na přednášku a navazující seminář. Obsah a témata jednotlivých přednášek a seminářů v LS 2023 budou upřesněny v moodle kurzu na začátku semestru.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Vedoucí předmětu: Mgr. Lukáš Kubina, Ph.D. Přednáškový cyklus se zaměřuje na nejaktuálnější trendy v soudobé divadelní praxi, stejně jako na stěžejní témata a otázky zkoumané v současné teatrologii. Akcent je kladen zejména na zkoumání divadelního umění v kontextu interdisciplinárního, intermediálního a interkulturálního přesahu. Reflektuje především nejnovější zahraniční divadelně-performativní produkce a formy jejich reflexe a usiluje o jejich následnou charakterizaci a kontextualizaci v souvislosti s aktuálními divadelněvědními teoriemi.
Po absolvování tohoto předmětu si studující: - osvojí terminologii, základní historické milníky, osobnosti, soubory a skupiny v současném českém i zahraničním divadle, - osvojí koncepty k porozumění a kritice současné performativní kultury, - budou umět zařadit a vysvětlit nejnovější trendy v různých oblastech současného divadla v kontextu aktuálního vývoje.
|
Předpoklady
|
Bez prerekvizit.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Studující se aktivně účastní přednášek a diskuse v seminářích. Bude vyžadováno, aby se studující připravovali na jednotlivé hodiny dle instrukcí vyučujících. Předmět bude ukončen zápočtem po odevzdání seminární práce v rozsahu 5 ns. Seminární práce musí mít náležitosti odborného textu (souvislé formulování myšlenek, abstrakt, využití české a zahraniční literatury). Doporučujeme zaměření práce předem konzultovat s vyučující/m jednoho z tematických bloků, případně s vedoucím předmětu Lukášem Kubinou.
|
Doporučená literatura
|
-
Boehme, Gernot. The art of the stage set The art of the stage set as a paradigm of the theory of atmospheres. [2011], 10p. In: online-Zeitschrift ?ambience), http://www.cresson.archi.fr/PUBLI/pubCOLLOQUE/AMB8-confGBohmeng.pdf.
-
GEERTZ, Clifford. (2000). Ideologie jako kulturní systém. In Týž. Interpretace kultur: vybrané eseje. Praha: Sociologické nakladatelství.
-
Goffman, Erving. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě, Praha: Studio Ypsilon, 1999..
-
KIRBY, Michael. (1972). On Acting and Not-Acting. The Drama Review: The Drama Review, 16(1), 3-15. doi:10.2307/1144724.
-
PAVIS, Patrice. (2020). Analýza divadelního představení. Praha, AMU.
-
SCHNEIDER, Rebecca. (2011). Performing remains: art and war in times of theatrical reenactment. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
-
TURNER, Victor. (1982). Acting in Everyday Life and Everyday Life in Acting. In Týž. From Ritual to Theatre: The Human Seriousness of Play. New York: PAJ Publications.
|