Předmět: Světové divadlo E

« Zpět
Název předmětu Světové divadlo E
Kód předmětu KDU/SVDE
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah 1. Performance art a performativita 2. Performativita v literatuře, výtvarném umění a hudbě 3. Americký happening a Fluxus 4. Novorealismus (francouzský happening) a japonský happening 5. Československý happening 6. Estetika šoku a Günter Brus 7. Vídeňský akcionismus: Otto Muehl a Rudolf Schwarzkogler 8. Re-ritualizace umění: Hermann Nitsch 9. Antonin Artaud: divadlo krutosti 10. Living Theatre, Jerzy Grotowski a Odin Teatret 11. Body art: Ron Athey, Franko B. a Marina Abramović 12. Současná česká performance Literatura Povinná Literatura Povinná ARTAUD, Antonin. 1994. Divadlo a jeho dvojenec. Praha: Hermann a synové. AUSTIN, John Langshaw. 2000. Jak udělat něco slovy. Praha: Filosofia nebo AUSTIN, John Langshaw. 2022. Jak něco udělat pomocí slov. Praha: Filosofia. BUTLER, Judith. 2016. Závažná těla. O materialitě a diskursivních mezích "pohlaví". Praha: Nakladatelství Karolinum. FISCHER-LICHTE, Erika. 2000. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na konári. KAPROW, Allan. 1967. Assamblage, environments and happenings. New York: Abrams. KOŘÁN, J. a OSLZLÝ, P. 1982. Living Theatre. Praha: Jazzová sekce. MORGANOVÁ, Pavlína. 1999. Akční umění. Olomouc: Votobia. PRIESSNITZ, R. (ed.) 2012. Amor Psýché akce - Vídeň: ženský element ve vídeňském akcionismu.Praha: DOX. REZEK, Petr. 1982. Tělo, věc a skutečnost. Praha: Jazzová sekce. Doporučená ARATUD, Antonin. 1987. Divadlo Antonina Artauda, díl 1., Praha: Kulturní dům hlavního města Prahy. KARRER, Michael (ed.) 2015. Nitsch. Das Gesamtkunstwerk des Orgien Mysterien Theaters. Vídeň: Verlag der Buchhandlung König. KOPECKÝ, Jan. 1994. Antonin Artaud: poslední z prokletých. Praha: Hermann a synové. TRABITSCH, Thomas a BUHRS, Michael a KLOCKER, Hubert (eds.) 2015. ExistenzFest. Hermann Nitsch und das Theater. Stuttgart: Hatje Cantz Verlag. WARD, Ossian. 2022. Marina Abramović. London: Laurence King Publishing. WEIBEL, Peter, ed. 1998. Die Wiener Gruppe. The Vienna Group. A moment of modernity 1954-1969. Vídeň - New York: Springer

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Předmět vyučuje Tomáš Kubart, kubart@ucl.cas.cz Seminář studenty seznámí s vývojovými předpoklady tzv. druhé divadelní reformy, a jejími projevy ve formách akčního umění happeningu, performance art a body art. Frekventanti/frekventantky kurzu by po úspěšném absolvování měli/y být schopni/y ve škále akčního umění rozeznávat jeho jednotlivé formy v podobě happeningu, performance art, body artu, a pojmenovat formální podobnosti/souvislosti s tzv. druhou divadelní reformou. Historiografický přístup bude kombinován s nabídkou metodologických přístupů (strukturalistický, fenomenologický, psychoanalytický, kognitivní) analýzy a interpretace různých forem akčního umění, a to za použití obrazové, textové i audiovizuální dokumentace.
Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/schopna: Identifikovat a shrnout důležité rysy jednotlivých projevů akčního umění, určit a popsat současné domácí a zahraniční charakteristiky performance art a happeningu, pochopit a vysvětlit estetiku performativity, vnímat divadelní představení jako jednání, aplikovat strukturalistickou, fenomenologickou a performativní metodologii na představení/performance, analyzovat představení/performance.
Předpoklady
Studijním předpokladem je základní orientace v teatrologických teoretických přístupech a metodologiích, zejm. strukturalismu, fenomenologii a performativitě, a základní orientace v dějinách umění druhé poloviny 20. století.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

K úspěšnému ukončení kurzu je zapotřebí absolvovat ústní závěrečnou zkoušku. Přednášející dá ke konci semestru studujícím na výběr z 10 okruhů. Z jimi zvoleného okruhu budou přezkoušeni během ústní zkoušky. Znalost okruhu na úrovni znalostí, které zazněly na přednáškách, se rovná známce A. Během zkoušení jde zejména o ověření kontextuálních znalostí, tj. důležité jsou koncepty (v našem případě performativita), a praktické příklady její aplikace.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní