Předmět: Současné tendence teorie divadla

« Zpět
Název předmětu Současné tendence teorie divadla
Kód předmětu KDU/STTD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
  • Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
  • Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah: Úvodní hodina Teatrologie po performativním obratu Transformace dramatu v divadelní text Současný divadelní strukturalismus a sémiotika Současné mediální koncepce divadla a intermediality Současné koncepce těla a tělesnosti Kognitivní teatrologie Současné antropologické, sociologické a psychologické koncepty divadla Koncepty interkulturalismu/transkulturalismu v teatrologii Současná teorie v českých odborných periodicích Podrobnější osnova včetně literatury rozdělené podle jednotlivých témat je k dispozici ve studijní e-learningové podpoře. Níže uvedený přehled obsahuje jak povinnou, tak rozšiřující literaturu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
  • Účast na výuce - 2 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 2 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Předmět vyučují Mgr. Martin Bernátek, Ph.D. a Mgr. Lukáš Kubina, formálně jde o kombinaci přednášky a semináře, velký důraz je kladen na interaktivní metody výuky. Cílem přednášky je podat přehled vybraných koncepcí teorie divadla, jež v kontextu moderního teoretického myšlení nabízejí možnosti přístupu ke zkoumání a chápání různých aspektů divadelního umění. Studenti budou vedeni k vlastním formulacím v oblasti postdramatického divadla, performančních studií, herních aspektů divadla, tanečního, pohybového, politického divadla, moderního dramatu a sémiologie. Přednáška je vedena co nejvíce interaktivním způsobem, doložena ukázkami z českých i světových inscenací, vyžaduje účast a aktivní přístup. Na každou přednášku je zadán teoretický text, je vyžadována intenzivní domácí příprava. Předmět lze chápat i jako přípravný pro zvládnutí okruhů teorie při závěrečné státní zkoušce.
Po absolvování předmětu bude student schopen na pokročilé úrovni: - charakterizovat pojmy z oblasti divadelní teorie se znalostí odborné literatury k tématu, - reflektovat současné dění v oblasti divadelní teorie, - pojmenovat základní trendy oboru ve vybraných oblastech divadelní teorie, - reprodukovat české i zahraniční základní aktuální texty divadelní teorie, - diskutovat o problémech současného inscenování s využitím nejnovější terminologie.
Předpoklady
Orientace v klíčových pojmech teorie divadla, znalost základních divadelních teorií. Předmět(y), které jsou podmíněné či vhodné absolvovat před disciplínou: Úvod do studia divadla, Základy teorie divadla 1, Základy teorie divadla 2

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Požadavky na studující: - aktivní účast na jednotlivých setkáních, - vypracování a včasné zaslání domácích příprav - tzv. position paperů, - četba a znalost odborné literatury vztahující se k příslušným teoretických konceptům, - ústní zkouška na konci semestru - možnost zapsání a jejího absolvování po splnění min. 75%, docházky a zaslání všech position paperů v řádném termínu, - respektování studijního a zkušebního řádu UP, - kolegialita a schopnost skupinové práce. Studující z hodiny na hodinu připravují krátké písemné úkoly v průměrném rozsahu 2 normostrany (3600 znaků včetně mezer) na základě četby zadané literatury, které odevzdávají do stanoveného prostřednictvím studijní opory (moodle). Doporučená struktura písemného úkolu: 1. obecná charakteristika textu a jeho hlavních myšlenek, 2. podrobný popis a rozbor hlavní myšlenky 3. souvislost textu s podobnými texty či koncepty a s osobní zkušeností a názorem autora či autorky. Studující, kteří budou včas plnit své úkoly, získají zvýhodnění při závěrečné ústní zkoušce. Studující, kteří nestihnou včas posílat písemné práce, budou mít možnost chybějící úkoly zaslat do konce kalendářního roku. Studující, kteří do 31. 12. nezašlou všechny písemné úkoly, nebudou připuštěni ke zkoušce.
Doporučená literatura
  • AUSLANDER, Philip. (1999). Liveness: performance in a mediatized culture.. London.
  • BAY-CHENG, Sarah, KATTENBELT, Chiel, LAVENDER, Andy a NELSON, Robin (eds.). (2010). Mapping Intermediality in Performance. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • BHABHA, Homi K. (2012). O mimikry a lidech. In Týž. Místa kultury. Praha: Tranzit.
  • CARLSON, Marvin. (2006). Dejiny divadelných teórií. Bratislava: Divadelný ústav.
  • CARLSON, Marvin. (2018). Performance: a critical introduction. London, New York: Routledge.
  • CARNEVALI, Davide. (2017). Is there a postdamatic drama? (About fable and the representation of world) In: JOBERTOVÁ, Daniela, JIŘÍK, Jan a AUGUSTOVÁ, Zuzana (eds.). Horizonty evropského dramatu: Současný divadelní text mezi dramatickými a postdramatickými tendencemi. Praha: NAMU.
  • FIEBACH, Joachim. (2005). Zamyšlení nad teatralitou. In: ROUBAL, Jan. Souřadnice a kontexty divadla: antologie současné německé divadelní teorie.. Praha: Divadelní ústav.
  • FICHER-LICHTE, Erika, RILEY, Josephine a GISSENWEHRERG, Michael. (1990). The Dramatic Touch of Difference. Theatre, Own and Foreign.. Tübingen: Gunter Narr Verlag.
  • FISCHER-LICHTE, Erika, JOST, Torsten, IRIS JAIN,Saskya (eds.). (2014). The Politics of Interweaving Performance Cultures. Beyond Postcolonialism. London, New York: Routledge.
  • FISCHER-LICHTE, Erika, JOST, Torsten, IRIS JAIN,Saskya (eds.). (2005). Vnímání a mediálnost. In: ROUBAL, Jan. Souřadnice a kontexty divadla: antologie současné německé divadelní teorie. Praha: Divadelní ústav.
  • FISCHER-LICHTE, Erika. (2014). The Routledge Introduction to Theatre and Performance Studies. London, New York: Routledge.
  • GIL, José. (2006). Paradoxical Body. The Drama Review, 50(4), 21?35..
  • HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. (2015). Metafory, kterými hrajeme: perspektivy a meze české kognitivní teatrologie..
  • HRIEŠIK, Maja. (2012). Telesnosť súčasného divadla. State o dramaturgii tela v súčasnom tanci a divadle. Bratislava: CODE.
  • JOVIĆEVIĆ, Aleksandra. (2012). Čo je kulturálna a čo umelecká performancia: Od bežných každodenných vystúpení k totálnému herectvu. In: JOVIĆEVIĆ, Aleksandra a VUJANOVIĆ, Ana. Úvod do performatívných štúdií.. Bratislava: Divadelný ústav.
  • JOVIĆEVIĆ, Aleksandra. (2012). Performatívne telá. In: JOVIĆEVIĆ, Aleksandra a VUJANOVIĆ, Ana. Úvod do performatívných štúdií. Bratislava: Divadelný ústav.
  • LEHMANN, Hans-Thies. (2007). Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav.
  • LEPECKI, André (ed.). (2004). Of the presence of the body: essays on dance and performance theory. Middletown: Wesleyan University Press.
  • MEERZON, Yana. (2013). Zpátky do budoucnosti- Současné strukturalistické tendence v analýze divadla a performance. Divadelní revue, 24(3), 26?40..
  • PAVIS, Patrice. (2012). Semiology after semiology: in memory of Anne Ubersfeld. Theatralia: revue současného myšlení o divadelní kultuře, 15(2), 37?49..
  • PAVLIŠOVÁ, Jitka. (2010). Vývojové tendence současné rakouské dramatiky po roce 2000. Brno.
  • SERESS, Ákos. (2012). Playing with Blends. Theatre Studies and Cognitive Turn. Apertúra [online]. Podzim 2012 [cit 21.8.2108]..
  • SCHECHNER, Richard. (2009). Od rituálu k divadlu a späť: prepletenie účelnosti a zábavy. In: týž. Performancia: teorie, praktiky, rituály.. Bratislava: Divadelný ústav.
  • SOFIA, Gabriele. (2010). Divadlo jako živý systém. Neurovědy, biologie a komplexita při studiu vztahu mezi hercem a divákem. Divadelní revue, 21(1), 53?67..
  • VELTRUSKÝ, Jiří. (2012). An approach to the semiotics of theatre: with an afterword by Tomáš Hoskovec, and with a complete scholarly bibliography of the author. Veltrusky, Jarmila (ed.).. Brno: Department of Theatre Studies, Faculty of Arts, Masaryk University.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová, divadelní, televizní a rozhlasová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -