Vyučující
|
-
Hain Milan, Mgr. Ph.D.
-
Jirsa Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
-
Bilík Petr, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy kurzu: 1) Dějiny videoklipu od MTV přes Web 2.0 k postinternetovému věku 2) "Obrat k videoklipu" v současných audiovizuálních studiích 3) YouTube-ification: postkinematografické rysy klipu na YouTube, Vimeo a Vevo 4) Současné remediace: klipové aplikace, videohry a uživatelská rozhraní 5) Průnik videoklipu mezi stěny uměleckých galerií 6) Webové recepční praktiky: od sdílení a komentářů k uživatelským remakům a mashupům 7) Ekonomie klipu: hudební video v síti aktérů kulturního průmyslu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Název kurzu: Postmediální estetika současného videoklipu Kurz se zaměří na současnou klipovou produkci v intermediálním dialogu se spřízněnými uměleckými a estetickými formami, zejména s autorským filmem, populární hudbou, fotografií a pohyblivým obrazem. Přestože bude důraz kladen na aktuální tvorbu a recepci digitálního videoklipu, jehož hlavním kotvištěm se během poslední dekády staly internetové videokanály a sociální sítě, sledována bude rovněž geneze tohoto hybridního žánru, jeho proměny během tzv. "zlaté éry MTV" v 80. letech a postupná krize během let 90. Více než o tradičně pojatou teorii a chronologicky chápané dějiny klipu však půjde o sledování jeho dvou vzájemně propojených dominantních rysů: 1) afektivní estetiky, jež před narativní kontinuitou upřednostňuje performativ a tvorbu specifické audiovizuální atmosféry; 2) rozptyl jednotlivých mediálních forem a nosičů, příznačných pro tzv. "postmediální situaci". Ambicí kurzu je proto nejen demontovat stereotypní chápání klipu ve smyslu popkulturní komodity, jejímž hlavním cílem je prodej songu a propagace hudebníků, ale rovněž vykročit od doposud převládajícího odkazu odborné reflexe 90. let, jejímiž hlavními tématy byla konkurence zvukové a vizuální složky či vazba na estetiku postmoderny. Blokový seminář ve formě tematických workshopů sleduje dvojí cíl. Na jedné straně poskytne vhled do repertoáru současné klipové produkce (zejména napříč popovou, elektronickou a hiphopovou hudbou), jejích tvůrců, performerů, webových platforem i recepčních praktik, na straně druhé nabídne užitečné mezioborové koncepty pocházející z audiovizuálních studií, mediální teorie a kulturních studií afektu. Studenti si dle svých hudebních i vizuálních preferencí vyberou jednotlivé klipy, jež budou detailně analyzovat v přímé návaznosti na výzkumné otázky, koncepční problémy a tematické okruhy semináře. V rámci praktické průpravy pak bude akcent kladen jak na samotnou prezentaci, tak na vzájemnou kritickou konfrontaci připravených materiálů mezi účastníky kurzu. Výstupem kurzu bude krátká esej s jasně vymezeným tématem a přesně formulovanou teoretickou koncepcí.
Pochopení a osvojení metodologie současných audiovizuálních studií. Close reading videoklipů v kontextu afektivní estetiky a postmediálních strategií. Seznámení se s terminologií estetiky a recepčních praktik videoklipu. Poznání hlubších a širších intermediálních souvislostí mezi videoklipem a filmem, populární hudbou a pohyblivým obrazem. Zdokonalení dovedností v akademickém psaní, analytických a interpretačních dovednosti.
|
Předpoklady
|
Ukončené bakalářské studium, zájem o audiovizuální kulturu a současnou hudbu, chuť diskutovat a vystavit se tvůrčí kritice.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
- Průběžná četba a sledování zadaných materiálů - Ústní prezentace, analýza a diskuse vybraného videoklipu - aktivní diskuse s účastníky kurzu - Sepsání krátkého tematického eseje, včetně abstraktu v angličtině - Účast na semináři (min. 75 % docházky)
|
Doporučená literatura
|
-
Braudy, L., & Cohen, M. M. (2009). Film theory and criticism: introductory readings. New York, N.Y: Oxford University Press.
-
Casetti, F., & Giordanová, H. (2008). Filmové teorie 1945-1990. V Praze: Akademie múzických umění.
-
Gorbman, Claudia. (2013). The Oxford Handbook of New Ausiovisual Aesthetics. Oxford.
-
Jameson, F. (1994). The political unconscious: narrative as a socially symbolic act. Ithaca: Cornell University Press.
-
Jameson, Fredric. Postmodernism, or, the Cultural Logic of Late Capitalism, Duke University Press, Durham 2005.
-
Korsgaard, Mathias Bonde. (2017). Music Video after MTV: Audiovisual Studies, New Media, and Popular Music. London.
-
KRACAUER, Siegfried. (1958). Dějiny německého filmu od Caligariho k Hitlerovi. Praha : SPN.
-
Metz, C., & Pechar, J. (1991). Imaginární signifikant: psychoanalýza a film. Praha: Český filmový ústav.
-
Shaviro, Steven. (2017). Digital Music Videos. New Brunswick.
-
Vernallis, Carol. Unruly Media: YouTube, Music Video, and the New Digital Cinema.
|