Vyučující
|
-
Sýkora Michal, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
program pro LS 2022 Téma: Tvůrčí psaní / základy scenáristiky Vyučující: Michal Sýkora Kurz navazující na tvůrčí psaní v ZS. - Absolvování kurzu v ZS ovšem není podmínkou. Rozvíjení stejných metod jako při kurzu věnovaném psaní povídky, jen posunutý směrem k osvojení si základních zákonitostí tvorby dramatického textu. Program pro ZS 2020 Téma: Tvůrčí psaní Vyučující: Michal Sýkora Kurz si klade za cíl vést studenty k osvojení základních postupů a návyků pro vytvoření prozaického textu. Studenti budou obeznámeni se zákonitostmi tvůrčí práce a geneze textu. Seminář je postaven na diskusi nad předloženými texty a průběžném plnění zadaných tvůrčích úkolů. Program semináře se opírá o osvědčenou a ceněnou příručku Davida Morleyho - The Cambridge Introduction to Creative Writing (11. vydání z roku 2014) Obsah: Tvůrčí psaní a tvůrčí čtení Diskuse nad vybranými uměleckými texty tematizujícími kreativní proces (Georges Perec - "Vzpomínám si", Lucia Berlinová - "Perspektiva" (ze sbírky Manuál pro uklízečky) a další) Pravidla (formy) a kreativita Tvůrčí "hry" - metoda OULIPO, metoda "Trigorinův zápisník" Základní postupy, jak napsat povídku Získání zápočtu Docházka Plnění zadaných úkolů program pro 1. ročník LS 2019: 2. SKUPINA Dramatická tvorba Williama Shakespeara program: Richard III. Kupec benátský Mnoho povyku pro nic Mackbeth Král Lear Literatura (2. skupina): ? M. Hilský: Shakespeare a jeviště svět. Praha 2011. ? P. Honan: Shakespere. Praha 2011. ? J. Kott: Shakespearovské črty, Praha 1964 ? F. Chudoba: Kniha o Shakespearovi, Praha 1941, 1943. ? Z. Stříbrný: Shakespearovy historické hry, Praha 1959. ? G. Greerová: Shakespeare, Praha 1996. ? M. Lukeš: Základy shakespearovské dramaturgie, Praha 1985. ? H. Bloom: Kánon západní literatury, Praha 2000. ? S. Greenblatt: William Shakespeare, Praha 2007. Program pro ZS 2017 Próza po II. světové válce Beckett - trilogie Kawabata - Hlas hory Nabokov - Pnin, Znaky a symboly, Sestry Vaneovy Roth - Sbohem, město C. Jerofejev - Moskva Petuški Carver - vybrané povídky (program lze upravit na základě osobních preferencí uchazečů) Témata seminářů: Seminář ruského dramatu (doprovodný seminář k přednášce Kapitoly z dějin ruského dramatu 18. a 19. století) Současný světový román (aktuální trendy současného románu - analýza textů Salmana Rushdieho, Philipa Rotha, Iana McEwana a dalších). Vladimir Nabokov (textová analýza základních děl).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Tvůrčí psaní: základy scénáristiky
Orientace v problematice klasického ruského dramatu, moderního románu, v podobách modernistického a experimentálního románu. Samostatná textová analýza.
|
Předpoklady
|
Žádné podmiňující předměty. Základní orientace v problematice v rozsahu 1. ročníku studia. Zájem o moderní literaturu, schopnost analýzy literárního textu. Orientace v dějinách 20. století.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Aktivní účast na semináři, četba zadané literatury, pravidelná příprava na hodiny, diskuse.
|
Doporučená literatura
|
-
Charles A. Moser, ed. (1992). The Cambridge History of Russian Literature. Cambridge.
-
Karlinsky, Simon:. (1985). Russian Drama from its Beginnings to the Age of Pushkin. Los Angeles.
-
Macura, Vladimir, ed. (1989). Slovník světových literárních děl. Praha.
-
Parolek, R. - Honzík, Jiří. (1977). Ruská klasická literatura. Praha.
-
Sýkora, Michal. (2008). Vize řádu světa v moderní próze. Příbram.
-
Sýkora, Michal. (2004). Vladimir Nabokov - "Americká témata". Brno.
-
Sýkora, Michal. (2002). Vladimir Nabokov - Od Mášeňky k Daru. Brno.
-
Trávníček, Jiří. (2003). Příběh je mrtev?. Brno.
|