Předmět: Seminář světového divadla A

« Zpět
Název předmětu Seminář světového divadla A
Kód předmětu KDU/SSDA
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
  • Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do studia tance Jak nazírat na tanec? Jeho percepce a analyticko-kritická reflexe, základní tanečněvědné pojmy a jejich správné interpretace. 2.-4. Historická paradigmata vývoje tance a teoretického myšlení o něm I Tanec klasický versus tanec moderní? Isadora Duncan a její "odmítnutí" klasického tance, průkopníci moderního tance (Emile Jaques-Dalcroze, Rudolf Laban, Oskar Schlemmer). 5.-6. Historická paradigmata vývoje tance a teoretického myšlení o něm II Tanec jako individuální výpověď tanečníkova (Mary Wigman, Martha Graham, Doris Humphrey), taneční sólo - nejvýraznější odkaz taneční moderny a jeho současné modifikace. 7.-8. Tanztheater a jeho varianty (Kurt Jooss, Pina Bausch a další) 9.-10. Principy negace a absence v tanci Taneční avantgarda a postmodern dance: analýza esence tance (Merce Cunningham, Judson Dance Theatre). 11.-12. Contemporary dance, fyzické divadlo, pohybová performance Významní představitelé, formy/žánry/koncepty, stěžejní inscenace (William Forsythe, Wim Vandekeybus, Lloyd Newson, Anne Teresa de Keersmaeker a další). 13. Konceptuální obrat v tanci a performanci Xavier Le Roy, Jérôme Bel, Boris Charmatz, Vera Mantero, Doris Uhlich ad.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 1 hodina za semestr
  • Účast na výuce - 2 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Proměny tanečního projevu: dispozitivy tanečního umění v dynamickém 20. století Současné taneční umění co do formy nezná hranice, přesná pravidla ani omezující struktury. Rozvíjí se ve kreativních, neustálých variacích tak, jak si to vyžadují momentální potřeby a nutkání jeho tvůrkyň a tvůrců. Již samé jeho počátky se vyznačovaly tendencemi odpoutat se od (do té doby převládajícího) klasického tance, poskytnout větší prostor volnému působení těla, poukázat na nespočetné možnosti lidského pohybu a vyjádření intencí dané umělecké osobnosti. Proto i choreografie současného tance jsou velmi různorodé a ne vždy lehce zařaditelné. Sahají od tance vědomě vyvinutého z klasického tance, přes čistou a zřetelnou hru symboliky těla, k improvizaci a performanci. Každá/každý má svůj vlastní taneční "styl" a koncept realizace na scéně. Cíle tohoto kurze budou proto formou jednotlivých výkladů, dílčích příkladů a následujících diskuzí a analýz směřovány na vývoj a proměny moderního tance a jejich nejvýznamnější představitele. Zvláštní pozornost pak bude věnována tanci současnému, který si mnohdy od diváků vyžaduje mimo jiné též znalost teoretických základů a konceptů jednotlivých choreografek a choreografů.
Absolvování tohoto kurzu garantuje obšírnější znalost a definování specifik tanečního umění (či rozšířeněji body-based arts) v kontextu vývoje performing arts v průběhu 20. století. Studující se důsledněji seznámí s klíčovými dispozitivy tance 20. století a choreografickými osobnostmi, jež jsou pro nazírání tanečního umění rovněž v jeho aktuálních variantách naprosto neodmyslitelné. Studují si formou vlastních písemných prací osvojí možnosti analýzy tanečního představení v jeho historiografických i současných variantách.
Předpoklady
Předpokladem je zejména zájem o taneční a pohybová umění a chuť aktivně se zapojovat do diskuze. Pro námi zkoumanou problematiku nezbytná je však znalost důležitých historických milníků a politicko-společenských událostí a proměň v průběhu 20. století.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

účast na přednáškách, aktivní participace na diskuzích, vypracování dvou tanečních analýz (1. během semestru, 2. na začátku zkouškového období), závěrečná individuální ústní rozprava
Doporučená literatura
  • (2020). Green dráma: atlas divadelných hier. Bratislava.
  • Bremser, Martha. Fifty Contemporary Choreographers. London: Routledge. 2011.
  • DEMOS, T. J. (2018). Síla ohně aneb Estetika žehem. Bratislava, SIT, Peter (ed.). Klimatická kríza.txt.
  • Dvořáková, Dita (ed.). Tanec, prostor a světlo. Brno: JAMU. 2017.
  • HARAWAY, Donna. (2016). Staying With the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Durham.
  • Holeňová, Jana et al. Český taneční slovník: tanec, balet, pantomima. Praha: Divadelní ústav. 2001.
  • PARIKKA, Jussi. (2020). Geologie médií. Praha.
  • Petišková, Ladislava -Vangeli, Nina. (2005). Čítanka světové choreografie 20. století. Praha: Konzervatoř Duncan Centre.
  • Pokorný, P., Storch, D. (eds.). (2020). Antropocén. Academia, Praha.
  • RÝGROVÁ, Michaela a DVOŘÁK, Jan, ed. (2014). Udržitelné divadlo: ekologie, šetrnost a soběstačnost jako nové příznaky umělecké tvorby. Praha.
  • Siblík, Emanuel. Tanec mimo nás a v nás: historické poznatky a estetické soudy. Praha: Václav Petr. 1937.
  • Vangeli, Nina. Taneční inscenace: přístupové cesty k jejich analýze. 2017.
  • ZÁLEŠÁK, Jan. Několik upráv z odvrácené strany kapitalocénu. , 2018.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová, divadelní, televizní a rozhlasová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -