|
Vyučující
|
-
Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
-
Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka proběhne v následujících termínech: - Pondělí 20. 10., 13:15-14:45 - Úterý 21. 10., 15:00-16:45 - Středa 22. 10. - Poslech rozhlasové hry v rámci Prix Bohemia Radio - Čtvrtek 23. 10., 8:00-11:30
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 1 hodina za semestr
- Účast na výuce
- 2 hodiny za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Seminář povede v ZS 2025/2026 Ján Šimko, divadelní teoretik, rozhlasový a divadelní dramaturg, režisér a autor, vedoucí Katedry divadelních studií VŠMU. Je autorem řady inscenací (Petržalské příběhy, Steel My Heart, Private Streets, Atlas předsudků, Plzeň 1953, České porno), dlouhodobě spolupracuje s českými i slovenskými scénami a věnuje se také překladům současného dramatu (Ravenhill, Crimp, Pollesch). Seminář je analyticko-praktickým průvodcem dramaturgickou adaptací dramatického textu pro rozhlas. Opírá se o teoretické přístupy k dramatu i o praxi rozhlasové dramaturgie a režie. Účastníci se seznámí s principy převodu jevištní předlohy do akustické podoby (kompozice, rytmus, perspektiva vyprávění, práce s prostorem a zvukovým znakem), osvojí si metody analytického čtení a dramaturgické úpravy a následně kriticky porovnají vlastní návrhy s profesionální realizací uvedenou v programu Prix Bohemia Radio. Důraz bude kladen na transparentní argumentaci dramaturgických rozhodnutí, formulaci konceptu adaptace a reflexi vztahu text-zvuk-posluchač.
Po absolvování kurzu budou studenti schopni: - aplikovat pokročilé postupy analýzy dramatického textu se zřetelem k rozhlasové medialitě, - navrhnout a věcně odůvodnit dramaturgickou úpravu pro rozhlas, - rozlišit a kriticky hodnotit klíčové prvky adaptace (komentář, zvuková architektura, práce s hlasem), - formulovat stručný dramaturgický koncept a obhájit jej v odborné diskusi.
|
|
Předpoklady
|
Kurz proběhne ve slovenském, resp. českém jazyce.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
- 100% účast, dochvilnost, - předběžná četba vybraného dramatického textu, - aktivní zapojení do diskuse a seminární práce, - společný poslech rozhlasové adaptace v rámci festivalu.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Cooper Albright, Ann. Choreographing Difference: The Body and Identity in Contemporary Dance. Middletown, Connecticut: Wesleyan University Pres. 1997.
-
Fischer-Lichte, ed. et al. (2023). Entangled performance histories: new approaches to theater historiography. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
-
HRIEŠIK, Maja. Telesnosť súčasného divadla. State o dramaturgii tela v súčasnom tanci a divadle. Bratislava: CODE. 2012.
-
Newall, D. (ed.). (2017). Art and its Global Histories: A Reader. Manchester: Manchester University Press.
-
Pavlišová,Jitka, a kol. Aktuální tanečněvědný diskurz: Obraty v současném tanci. Olomouc: Univerzita Palackého. 2021.
-
Pratt, Mary Louise. (2008). Imperial eyes: travel writing and transculturation. London: Routledge.
-
Sheets-Johnstone, Maxine. The Corporeal Turn: An Interdisciplinary Reader. 2009.
-
Vangeli, Nina. Tanec a moc - dialektika konkrétního tance. 2014.
-
Vangeli, Nina. Taneční inscenace: přístupové cesty k jejich analýze. 2017.
|