Název předmětu | Sex, divadlo a Pražské jaro |
---|---|
Kód předmětu | KDU/SDP |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Obsah předmětu: I. část: teoretické a metodologické vymezení problematiky 1. Vědeckotechnická revoluce a proměna performativních podmínek v 60. létech 2. Kulturní změny jako příznak nastupující postmoderny? II. část: Performování komunistické utopie 3. Performování komunistické utopie, kontextualizace a konceptualizace 4. Repertoár rituálů komunistického panství (od divadlelních a hudebních představení, přes oslavy 1. máje, vítání občánků, ke stranickým schůzím) 5. Fenomén kulturních domů jako utopických scén III. část: Význam televizního vysílání 6. Rozšíření zákulisí: vliv televize na expresivní chování 7. Proměna společenství a vnímání času a prostoru v důsledku sledování televize IV. část: Projevy kulturních změn na konkrétních příkladech 8. "Nejkrásnější" prezident Antonín Novotný jako selhávající politický aktér a Alexander Dubček jako superstar 9. Intimita divadel malých forem 10. Expresivita divadel malých forem 11. Generační konflikt a globální/lokální repertoár protestu Závěr: 12. Ozvěny československých let šedesátých v současnosti
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická) |
Výstupy z učení |
Sex, divadlo a pražské jaro: Performativita 60. let 20. století v Československu. Vyučující: Mgr. Lukáš Kubina, Ph.D. Předmět se zabývá performativitou 60. let v Československu a výzkumem složitých souvislostí zásadní kulturní proměny, ke které v této dekádě dochází v globálním měřítku. Událostem a fenoménům, jako byla filmová nová vlna, nevídaný rozvoj divadel malých forem, masivní nárůst sledování televize (1. milion televizních diváků v roce 1960), otevírání hranic na Západ, účast Allena Ginsberga na pražském majálesu v roce 1965, studentské demonstrace na podzim roku 1967, konec prezidenta Antonína Novotného na začátku roku 1968, zrušení cenzury a celé období tzv. pražského jara, ukončené invazí vojsk Varšavské smlouvy v srpnu téhož roku, můžeme porozumět jen s využitím širokého interdisciplinárního přístupu. Hluboké kulturní změny tak budou představeny perspektivou teorie performativity a kulturní pragmatiky Jeffreyho Alexandera, teorie strategie a taktik filozofa de Certeau, konceptu Joshuy Meyrowitze propojujícího přístupy dramaturgické sociologie E. Goffmana a teoretika médií Marshalla McLuhana a dalších přístupů, akcentujících procesuální a tělesnou povahu kultury.
Studující se bude orientovat v širších kulturních souvislostech zásadního období československých dějin a bude schopen je kriticky zhodnotit. Osvojí si interdisciplinární přístupy ke studiu divadla a divadelnosti a bude schopen analyzovat umělecká představení v širších sociálních a kulturních souvislostech. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška
Aktivní účast v hodinách, vypracování průběžných úkolů. Předmět je ukončen zkouškou. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Divadelní a performanční studia minor (2024) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Divadelní a performanční studia maior (2024) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |