Předmět: Seminář dějin filmu H

« Zpět
Název předmětu Seminář dějin filmu H
Kód předmětu KDU/SDFH
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Černík Jan, Mgr. Ph.D.
  • Hain Milan, Mgr. Ph.D.
  • Sýkora Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášková část: Specifický vývoj české detektivky Společenský a ideologický kontext "Socialistická detektivka" a její teorie Žánrové uvolnění v 60. letech Retrodetektivka a její žánrová specifičnost Normalizační podoba zločinu Seminární část / nabídka témat: Trilogie "Alibi": 105% alibi, Kde alibi nestačí, Alibi na vodě Major Kalaš: Strach, Vrah skrývá tvář, Po stopách krve Eduard Fiker a film: 13. revír, Na kolejích čeká vrah Proměny kapitána Exnera: Poklad byzantského kupce, Smrt talentovaného ševce (a další) Zločin a humor: Paklíč, Přísně tajné Nahá pastýřka, "Rakev ve snu viděti" (a další), Zločin v dívčí škole Krimifilm 70. a 80. let - Dušan Klein (a scénáře Václava Šaška), Zbyněk Brynych, Otakar Fuka a další Policejní rada Vacátko v televizi a filmu a fenomén retrodetektivky Policejní procedurál v televizi: Malý pitaval z velkého města

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
TÉMA: Česká filmová detektivka Vyučuje: Michal Sýkora Česká filmová detektivka s důrazem na specifický vývoj české podoby žánru a na souvislosti s literární produkcí. Detektivka ve službách ideologie. Rozdílné podoby žánru v padesátých a šedesátých letech a za normalizace. V první části programu uvedení do problematiky formou přednášek (česká detektivka po roce 1948 a její další vývoj, dobový ideologický kontext, dobové pojetí žánru, mezioborové souvislosti), v druhé části analýza vybraných filmů z nabídky formou studentské prezentace.
Aktivní orientace v dějinách světové filmu, schopnost zařadit konkrétní díla, tvůrce a stylové konvence do historického kontextu světové kinematografie.
Předpoklady
Žádné podmiňující předměty. Doporučuje se absolvování přednáškového cyklu KDU/DSF1-3 Dějiny světového filmu 1-3.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

příprava na hodinu, docházka, vypracování referátu dle zadání.
Doporučená literatura
  • Bordwell, David - Thompsonová, Kristin. (2007). Dějiny filmu. Praha.
  • Bordwell, David. (1997). On the History of Film Style. Harvard.
  • Gomery, Douglas - Allen, Richard. (1985). Film History. Theory and Practice. New York.
  • Szczepanik, Petr. (2004). Nová filmová historie. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová, divadelní, televizní a rozhlasová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -