Vyučující
|
-
Bilík Petr, Mgr. Ph.D.
-
Ptáček Luboš, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hain Milan, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Téma: Alkohol v české kinematografii Vyučuje: Petr Bilík Sonda do dvou oblastí současně - tou první je česká kinematografie, druhou alkohol. Pokus o tematizaci konkrétního fenoménu, jenž má v české kultuře a společnosti mimořádný význam. Motiv alkoholu najdeme v českém filmu mnohokrát v různých obměnách, od zobrazení sociálního problému přes moralitu až po detailní psychologickou sondu. Proměny jednotlivých pohledů jsou zároveň odrazem širšího kulturního kódu své doby, jsou ukázkou transformace společenské morálky i funkce filmového média. Způsob uchopení problému alkoholu dokládá jak autorský naturel, tak i možnosti jeho uplatnění v narativních a ideových schématech české kinematografie. Pojem alkoholu ale není možné redukovat pouze na problematiku pijáctví a závislosti; řeč bude i o stimulačních faktorech psychotropních látek na umění či o poetických rozměrech jejich konzumace. Příklad filmů k výběru: BATALION - Miroslav Cikán 1938 OKÉNKO - Vladimír Slavínský 1933 DNES NAPOSLED - Martin Frič 1958 LIMONÁDOVÝ JOE - Oldřich Lipský 1964 INTIMNÍ OSVĚTLENÍ - Ivan Passer 1965 STUD - Ladislav Helge 1968 BOUŘLIVÉ VÍNO - Václav Vorlíček 1976 POSTŘIŽINY - Jiří Menzel 1980 HADÍ JED - František Vláčil 1981 DOBŘÍ HOLUBI SE VRACEJÍ - Dušan Klein 1988 KAMENNÝ MOST - Tomáš Vorel 1991 ŽILETKY - Zdeněk Tyc 1993 DIVOKÉ PIVO - Milan Muchna 1995 ROK ĎÁBLA - Petr Zelenka 2002 ÚSMĚVY SMUTNÝCH MUŽÚ - Dan Svátek 2018 Úspěšné absolvování semináře předpokládá aktivní účast, samostatné vypracování strukturované práce v rozsahu minimálně 6 stran, orientaci v dějinách českého filmu a znalost sekundární literatury.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Téma: Alkohol v české kinematografii Vyučuje: Petr Bilík Sonda do dvou oblastí současně - tou první je česká kinematografie, druhou alkohol. Pokus o tematizaci konkrétního fenoménu, jenž má v české kultuře a společnosti mimořádný význam. Motiv alkoholu najdeme v českém filmu mnohokrát v různých obměnách, od zobrazení sociálního problému přes moralitu až po detailní psychologickou sondu. Proměny jednotlivých pohledů jsou zároveň odrazem širšího kulturního kódu své doby, jsou ukázkou transformace společenské morálky i funkce filmového média. Způsob uchopení problému alkoholu dokládá jak autorský naturel, tak i možnosti jeho uplatnění v narativních a ideových schématech české kinematografie. Pojem alkoholu ale není možné redukovat pouze na problematiku pijáctví a závislosti; řeč bude i o stimulačních faktorech psychotropních látek na umění či o poetických rozměrech jejich konzumace.
|
Předpoklady
|
Žádné podmiňující předměty. Doporučuje se absolvování přednáškového cyklu KDU/DSF1-3 Dějiny světového filmu 1-3.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Účast na diskuzi. Doprovodný referát s hesly z oblasti alkohologie. Hlavní strukturovaný referát s ukázkami v následující struktuře: 1) Dobový kinematografický kontext zvoleného díla 2) Filmografie tvůrce 3) Typ abusu alkoholu (analýza) 4) Společenská funkce konkrétního zobrazení abusu alkoholu v rámci vývoje národní kinematografie 5) Reference
|
Doporučená literatura
|
-
ČULÍK, Jan. Jací jsme. Česká společnost v hraném filmu devadesátých a nultých let. Brno 2007.
-
Halada, A. (1997). Český film devadesátých let: od Tankového praporu ke Koljovi. Praha: NLN.
-
Jan Lukeš. (2013). Diagnózy času.
-
Lukeš, J. (1993). Orgie střídmosti aneb Konec československé státní kinematografie: (kritický deník 1987-1993). Praha: Národní filmový archiv.
|