Vyučující
|
-
Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
-
Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
In this lecture we will be looking at the relation between experimental science and drama in the 1660´s. I will focus on writings from the founding members of the Royal Society of London and show that they were influenced by the French discourses on the new theatre. We will also be reading plays that have distinctive scientific elements. The ultimate question is: can we compare the rules of a successful scientific performance with those of a good play? Wk 1: general introduction and time frame Part one: Science and order Wk 2: Actors of the reform, in science and in drama Wk 3: Criticizing the old ways, in science and in drama Wk 4: Social order promoted by the Royal Society of London Wk 5: Rules of reformed drama, rules of a scientific performance Wk 6: The expression of a national genius, in theatre and in science Part two: Science and spectacle Wk 7: Public entertainment in Restoration London Wk 7: Scientific elements in plays: study of Ben Jonson's The Alchemist and John Dryden's version of The Tempest. Wk 8: 'As in a theatre': Francis Bacon's new Atlantis Wk 9: The scientific performance at the Royal Society: actors and narrative Wk 10: Scientific instruments and props for the show Wk 11: Opening: dramatic science and theatre today Wk 12: Conclusion
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 2 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Lecture: The Theatre of Knowledge in Restoration England.
Po absolutoriu tohoto předmětu student: - umí popsat nejdůležitější tendence vývoje moderního a postmoderního divadla, - dokáže vyjmenovat nejdůležitější představitele jednotlivých směrů, - definuje důležité mezníky ve vývoji nonverbálního a tanečního divadla, - umí zařadit současné divadelní dění do kontextu vývoje posledních 30 let.
|
Předpoklady
|
Orientace v dějinách a osobnostech světového divadla, znalost reforem modernistických a avantgardních divadelních hnutí.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Kolokviální zkouška: písemný test nebo ústní zkouška ze znalostí probrané problematiky.
|
Doporučená literatura
|
-
Bigsby, C.W.E. (2000). Modern American Drama (1945-2000). Cambridge.
-
BRAUN, Kazimierz. (1993). Druhá divadelní reforma. Praha.
-
Brockett, O. G. (1999). Dějiny divadla. Praha.
-
Brook, Peter. (2004). Nitky času. Praha.
-
Brook, Peter. (1996). Pohyblivý bod. Praha.
-
Brook, Peter. (1988). Prázdný prostor. Praha.
-
Grotowski, Jerzy. (1999). Divadlo a rituál. Bratislava.
-
Hyvnar, J. (2000). Herec v moderním divadle. Praha.
-
KALVODOVÁ, Dana a kol. (1987). Divadelné kultúry východu. Bratislava.
-
KALVODOVÁ, Dana. (2003). Asijské divadlo na konci milénia. Praha .
|