Předmět: Světové divadlo D

« Zpět
Název předmětu Světové divadlo D
Kód předmětu KDU/SDD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
  • Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
In this lecture we will be looking at the relation between experimental science and drama in the 1660´s. I will focus on writings from the founding members of the Royal Society of London and show that they were influenced by the French discourses on the new theatre. We will also be reading plays that have distinctive scientific elements. The ultimate question is: can we compare the rules of a successful scientific performance with those of a good play? Wk 1: general introduction and time frame Part one: Science and order Wk 2: Actors of the reform, in science and in drama Wk 3: Criticizing the old ways, in science and in drama Wk 4: Social order promoted by the Royal Society of London Wk 5: Rules of reformed drama, rules of a scientific performance Wk 6: The expression of a national genius, in theatre and in science Part two: Science and spectacle Wk 7: Public entertainment in Restoration London Wk 7: Scientific elements in plays: study of Ben Jonson's The Alchemist and John Dryden's version of The Tempest. Wk 8: 'As in a theatre': Francis Bacon's new Atlantis Wk 9: The scientific performance at the Royal Society: actors and narrative Wk 10: Scientific instruments and props for the show Wk 11: Opening: dramatic science and theatre today Wk 12: Conclusion

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 2 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Lecture: The Theatre of Knowledge in Restoration England.
Po absolutoriu tohoto předmětu student: - umí popsat nejdůležitější tendence vývoje moderního a postmoderního divadla, - dokáže vyjmenovat nejdůležitější představitele jednotlivých směrů, - definuje důležité mezníky ve vývoji nonverbálního a tanečního divadla, - umí zařadit současné divadelní dění do kontextu vývoje posledních 30 let.
Předpoklady
Orientace v dějinách a osobnostech světového divadla, znalost reforem modernistických a avantgardních divadelních hnutí.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Kolokviální zkouška: písemný test nebo ústní zkouška ze znalostí probrané problematiky.
Doporučená literatura
  • Bigsby, C.W.E. (2000). Modern American Drama (1945-2000). Cambridge.
  • BRAUN, Kazimierz. (1993). Druhá divadelní reforma. Praha.
  • Brockett, O. G. (1999). Dějiny divadla. Praha.
  • Brook, Peter. (2004). Nitky času. Praha.
  • Brook, Peter. (1996). Pohyblivý bod. Praha.
  • Brook, Peter. (1988). Prázdný prostor. Praha.
  • Grotowski, Jerzy. (1999). Divadlo a rituál. Bratislava.
  • Hyvnar, J. (2000). Herec v moderním divadle. Praha.
  • KALVODOVÁ, Dana a kol. (1987). Divadelné kultúry východu. Bratislava.
  • KALVODOVÁ, Dana. (2003). Asijské divadlo na konci milénia. Praha .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr