Předmět: Seminář analýzy televize a médií B

« Zpět
Název předmětu Seminář analýzy televize a médií B
Kód předmětu KDU/SATMB
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Buráň Jan, Mgr. Ph.D.
  • Rufer Bílá Anna, Mgr. Ph.D.
  • Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Jirsa Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
  • Feikusová Klára, Mgr. Ph.D.
  • Kazík Ondřej, Mgr.
Obsah předmětu
Každá narativní tvorba je prostoupena ideologií, v níž věří její tvůrci. Od 1. poloviny 20. století se stala vědomá snaha o indoktrinaci zvláště výraznou, zejména prostřednictvím audiovizuální tvorby, která má potenciál ovlivnit široké masy. V rámci kurzu se studentstvo formou krátkých přednášek seznámí s charakteristickými rysy nejvýznamnějších politických ideologií, jež budou následně samostatně hledat v zadaných filmových a televizních dílech. Svá zjištění poté budou společně diskutovat formou semináře, v jehož rámci budou daná díla dále rozebírána, a to jak z pozic televizních a filmových studií, tak z politicko-teoretického hlediska. Část takto rozebíraných děl bude vysloveně propagandistická (jak odpovídá zvl. ideologiím fašismu, nacismu a komunismu), v dalších bude daná ideologie přítomna spíše implicitně (liberalismus, feminismus, konzervatismus, anarchismus; částečně také socialismus, občanský republikanismus, libertarianismus a sovereign citizen movement). Studenti se tak naučí jak rozpoznávat cíleně manipulativní techniky, tak identifikovat ideologie v dílech tvůrkyň a tvůrců, kteří si jejich působení ani sami nemusí být vědomi.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Film a ideologie Každá narativní tvorba je prostoupena ideologií, v níž věří její tvůrci. Od 1. poloviny 20. století se stala vědomá snaha o indoktrinaci zvláště výraznou, zejména prostřednictvím audiovizuální tvorby, která má potenciál ovlivnit široké masy. V rámci kurzu se studentstvo formou krátkých přednášek seznámí s charakteristickými rysy nejvýznamnějších politických ideologií, jež budou následně samostatně hledat v zadaných filmových a televizních dílech. Svá zjištění poté budou společně diskutovat formou semináře, v jehož rámci budou daná díla dále rozebírána, a to jak z pozic televizních a filmových studií, tak z politicko-teoretického hlediska. Část takto rozebíraných děl bude vysloveně propagandistická (jak odpovídá zvl. ideologiím fašismu, nacismu a komunismu), v dalších bude daná ideologie přítomna spíše implicitně (liberalismus, feminismus, konzervatismus, anarchismus; částečně také socialismus, občanský republikanismus, libertarianismus a sovereign citizen movement). Studenti se tak naučí jak rozpoznávat cíleně manipulativní techniky, tak identifikovat ideologie v dílech tvůrkyň a tvůrců, kteří si jejich působení ani sami nemusí být vědomi.
Student*ka získá základní vhled do nejdůležitějších politických ideologií 20. a 21. stol. Naučí se také a) rozpoznávat propagandistické techniky využívané v audiovizuální narativní tvorbě, b) identifikovat ideologie v dílech tvůrkyň a tvůrců, kteří si jejich působení sami nemusí uvědomovat.
Předpoklady
Doporučuje se studentům, kteří absolvovali předmět KDU/UST1,UST2 či KDU/UMS. Požadována je znalost odborných termínů a základních konceptů oboru televizních studií. Předpokladem je rovněž alespoň základní znalost televizní fikční/faktuální tvorby a pasivní znalost angličtiny.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Seminární práce

- domácí příprava - aktivní účast v diskuzi
Doporučená literatura
  • Bignell, J. (2013). An introduction to television studies. London: Routledge Taylor & Francis Group.
  • Bruun, Hanne. (2020). Re-scheduling Television in the Digital Era.
  • Butler, J. G. (2012). Television: critical methods and applications. New York, N.Y: Routledge Taylor & Francis Group.
  • Butler, J. G. (2010). Television style. New York, N.Y: Routledge Taylor & Francis Group.
  • CREEBER, Glen. (2006). Tele-visions: An Introduction to Television Studies. London.
  • Johnson, Catherine. (2019). Online TV.
  • Lotz, Amanda. (2014). The Television will be revolutionized. New York.
  • Lotz, Amanda. (2018). We Now Disrupt This Broadcast. How Cable Transformed Television and The Internet revolutionized.. Cambridge, London.
  • Orlebar, J., & Bendová, H. (2012). Kniha o televizi. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění.
  • Wolff, M. (2015). Television is the new television. New York.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová, divadelní, televizní a rozhlasová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019_2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -