Vyučující
|
-
Sýkora Michal, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Shakespeare v moderním (britském) divadle: King Lear (BBC, Ian McKellen, režie Trevor Nunn, 2008) Macbeth (projekt NT Live, Kenneth Branagh, režie Kenneth Branagh, 2013) Hamlet (projekt NT Live, Benedict Cumberbatch, režie Robin Lough 2015) Romeo a Julie (Richard Rodgers Theatre, Orlando Bloom, režie David Leveaux 2013) Adaptace: V kruhu koruny / Hollow Crown (BBC 2012, 2016) (Richard II. - Jindřich IV. - Jindřich V. - Jindřich VI. - Richard III.) Macbeth (GB, USA 2015, režie Justin Kurzel) Macbeth (USA 2021, režie Joel Coen) "Nepřiznaná adaptace": The King (Netflix 2019, režie David Michôd) Aktualizační adaptace: Mnoho povyku pro nic / Much Ado About Nothing (USA 2012, režie Joss Whedon) Král Lear / King Lear (BBC 2018, režie Richard Eyre) Adaptace adaptace (Lisa Klein) Ophelia (USA 2018, režie Claire McCarthy) Shakespearovská životopisná fikce: Vše je pravdivé / All Is True (režie Kenneth Branagh, 2018)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Téma: Shakespeare ve filmu a v televizi Vyučuje: Michal Sýkora Seminář je zaměřen na aktuální trendy inscenování / adaptování Shakespearových textů s důrazem na postižení interpretačně dramaturgického konceptu adaptace (či inscenace).
student je schopen kritické reflexe hereckého výkonu v rozhlase, divadle a filmu. Jednotlivé herecké výkony nazírá z interdisciplinární perspektivy, je schopen pozorovat rozdíly a příbuznosti mezi hereckou tvorbou v různých uměleckých médiích. Ovládá základní oborovou literaturu věnující se problematice herectví.
|
Předpoklady
|
Do semináře se zapisují studenti, kteří již absolvovali nebo právě navštěvují přednášku z dějin českého divadla 20. století.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Podmínky zápočtu Příprava na hodinu (znalost textu hry, znalost adaptace, aktivní zapojení do diskuse) Docházka Vypracování a přednesení referátu dle zadání Pokyny pro referáty: Tři okruhy problematiky: Důraz na interpretaci - postižení dramaturgického konceptu adaptace / inscenace; pokud je známá (= proklamovaná) tvůrčí intence adaptátorů, tak ji představit Analýza inscenace / adaptace Kontext (umělecký, produkční) + recenzní ohlas
|
Doporučená literatura
|
-
ALAN, Josef a kol. (2001). Alternativní kultura. Praha.
-
Altman, R. (1999). Film/genre. London: British Film Institute.
-
Bilík, P., & Ptáček, L. (2000). Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico.
-
Casetti, F., & Giordanová, H. (2008). Filmové teorie 1945-1990. V Praze: Akademie múzických umění.
-
Císař, Jan. (1966). Divadla, která našla svou dobu. Praha.
-
Císař, Jan. (2006). Přehledné dějiny českého divadla. I. a II. Do roku 1945. Praha.
-
Černý, František (ed.). (1983). Dějiny českého divadla. IV. Praha.
-
Černý, František. (2000). Kapitoly z dějin českého divadla . Praha.
-
GRANT, Barry Keith. (2012). Film Genre Reader IV.. Austin: University of Texas Press.
-
HUTCHEON, Linda. (2012). Theory of Adaptation. London: Routledge.
-
Janoušek, Pavel. (1989). Rozměry dramatu. Praha .
-
Just, Vladimír. (1984). Proměny malých scén. Praha.
-
JUST,Vladimír. (1995). Česká divadelní kultura 1945-1989. Praha .
-
KOVALČUK, Josef . (1982). Autorské divadlo 70. let. Praha .
-
Mazáčová, B. (1993). Josef Topol a DZB. Praha .
-
Nekolný, Bohumil. (1991). Studiové divadlo a jeho české cesty. Praha.
-
Pavis, Patrice. (2003). Divadelní slovník. Praha.
-
Pavlovský, Petr a kol. (2004). Základní pojmy divadla - Teatrologický slovník. Praha 4.
-
VOSTRÝ, Jaroslav . (1996). Činoherní klub. Dramaturgie v praxi. Praha .
|