Předmět: Seminář analýzy auditivních médií

« Zpět
Název předmětu Seminář analýzy auditivních médií
Kód předmětu KDU/SAAMG
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Realizace předmětu proběhne formou blokové výuky 4x za semestr. Termíny: Bloková výuka proběhne v tyto dny: 1. 3., 15. 3., 29. 3. a 3. 5. Tématem celého semestru je jedna z dimenzí rozhlasového díla - posluchačská imaginace. V rámci čtyřech setkání si definujeme základní pojmy a problémy spjaté se složkami rozhlasového díla a jejich přesahu směrem k posluchači. Formou poslechu, týmových prací a diskusí i individuálních úkolů se pokusíme pojednat téma posluchačské imaginace. Důraz bude kladen na aplikaci dostupných teatrologických, sociologických, psychologických i mediologických přístupů k této problematice.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování
Výstupy z učení
Seminář proběhne pod názvem: Posluchačská imaginace jako součást rozhlasového díla Předmět povede v letním semestru 2018 Mgr. Zuzana Řezníčková, Ph.D. Výuka bude probíhat blokově, je kladen důraz na samostudium, pečlivou přípravu na každé prezenční setkání, intenzivní diskusi v rámci výuky. Cílem předmětu je prohloubení znalostí v oblasti rozhlasové teorie věnované posluchačské imaginaci. Poslechy českých i zahraničních rozhlasových inscenací, seznámení se se základními texty, hledání nových metod výzkumu posluchačského vjemu a zasazení do interdisciplinárního rámce bude probíhat ve čtyřech výukových blocích.
Po absolutoriu předmětu je student schopen: - aplikovat odbornou terminologii v praktickém uchopení analýzy rozhlasového díla - vyjádřit se k problematice recepce a percepce auditivního díla - z pohledu psychologie i mediálních věd popsat základní procesy v průběhu recepce rozhlasového díla - vyjádřit se k problematice formou ústní prezentace i písemně.
Předpoklady
Kurs předpokládá absolutorium základních úvodních kursů do problematiky radio studies, nemá povinné prerekvizity.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Účast ve výuce: 1 kredit Vypracování průběžných úkolů: 1 kredit Účast na diskusích: 1 kredit
Doporučená literatura
  • BLÁHA, Ivo. (2014). Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze.
  • CROOK, Tim. (1999). Radio Drama: Theory and Practice.. New York: Routledge.
  • CHIGNELL, Hugh. (2009). Key Concepts in Radio Studies.. Londýn: SAGE Publications.
  • NAKONEČNÝ, Milan ? SMITKA, Václav. (1990). Psychologické a estetické aspekty poslechu rozhlasových her.. Praha: Český rozhlas.
  • SHINGLER, Martin ? WIERINGA, Cindy. (1998). On Air. Methods and Meanings of Radio. Londýn: Arnold Publishers.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová, divadelní, televizní a rozhlasová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -