Název předmětu | Rozhlasová inscenace 5 |
---|---|
Kód předmětu | KDU/RIN5 |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
LITERATURA Michail Bachtin: Francois Rabelais a lidová kultura středověku a renesance Michail Bachtin: Román jako dialog Roland Barthes: Nulový stupeň rukopisu Pavel Barša: Román a dějiny Václav Bělohradský: Přirozený svět jako politický problém Pierre Bourdieu: Pravidla umění Gilles Deleuze: Proust a znaky Umberto Eco: Otevřené dílo Gérard Genette: Fikce a vyprávění René Girard: Lež romantismu a pravda románu Růžena Grebeníčková: O literatuře výpravné Seymour Chatman: Příběh a diskurs Roman Ingarden: Umělecké dílo literární Roman Jakobson: Poetická funkce Jan Keller: Odsouzeni k modernitě Karel Kosík: Století Markéty Samsové Milan Kundera: Kastrující stín svatého Garty Milan Kundera: Zneuznávané dědictví Cervantesovo György Lukács: Umění jako sebepoznání lidstva T. G. Masaryk: Rusko a Evropa Jan Mukařovský: Přednášky o epice Jan Mukařovský: Kapitoly z české poetiky Jiří Pelán: Kapitoly z francouzské, italské a české literatury Rio Preisner: Když myslím na Evropu Bruno Schulz: Republika snů Leo Spitzer: Stylistické studie z románských literatur Emil Staiger: Poetika, interpretace, styl Franz Karl Stanzel: Teorie vyprávění Vladimír Svatoň: Z druhého břehu: Studie a eseje o ruské literatuře Viktor Šklovskij: Teorie prózy Albert Thibaudet: Román a kritika Tzvetan Todorov: Poetika prózy
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická) |
Výstupy z učení |
Rozhlas a román. V LS 2023/24 vyučuje Tomáš Bojda. Kurz se věnuje problematice rozhlasové dramatizace románu. Cílem kurzu je 1) ukázat možnosti teoreticky a metodologicky fundované analýzy rozhlasové dramatizace, 2) na příkladech z dějin románu ukázat proměny románového žánru jako specifického artefaktu evropského kulturního dědictví, jeho potence a proměnlivou typologii pro další mediální nastudování. Budeme se opírat o stěžejní koncepce teorie románu i teorie rozhlasové adaptace, základním východiskem ovšem budou zejména samotné romány a jejich inscenační podoba. Výklad začíná u počátků románu u Cervantese a Rabelaise, končí nástupem modernismu a tvorbou Marcela Prousta, Jamese Joyce, Bruna Schulze či Jaroslava Haška. Kurz je zakončen písemnou analýzou v rozsahu 3 strany. Zápočet dostane student, který nepřekročí 2 absence, připraví průběžný výklad k danému tématu, bude se aktivně podílet na seminárních rozpravách a odevzdá závěrečnou práci. OBSAH 1. Úvod - Teorie románu, kořeny "nejevropštějšího umění", vývoj poetiky románu 2. Cervantes a Rabelais: Rytíř Don Quijote de la Mancha (1992, Horčička) a Gargantua a Pantagruel (1985, Schmid) 3. Fielding a Voltaire: Tom Jones (1995, Kofránková) a Candide (1991, Horčička) 4. Balzac a Victor Hugo: Otec Goriot (1974, Horčička) a Bídníci (1993, Horčička) 5. Stendhal a Flaubert: Věznice parmská (1976, Valová) a Paní Bovaryová (1971, Jareš) 6. Tolstoj a Dostojevskij: Anna Karenina (1967, Pleskot) a Bratři Karamazovi (1996, Melč) 7. Gončarov a Turgeněv: Oblomov (1979, Melč) a První láska (1960, Henke) 8. Dickens a Galsworthy: Skvělé vyhlídky (1971, Henke) a Sága rodu Forsythů (1999, Chrz) 9. Goethe a Maupassant: Spříznění volbou (2007, Buriánek) a Miláček (2005, Chrz) 10. Romain Rolland a Thomas Mann: Petr a Lucie (1988, Holeček) a Smrt v Benátkách (1997, Adler) 11. Marcel Proust a James Joyce: Jean Santeuil (2010, Kodeš) a Odysseus (2021, Mančal) 12. Jaroslav Hašek a Bruno Schulz: Osudy dobrého vojáka Švejka (2010, Jahodová) a Skořicové krámy (1994, Červinka)
Studující si osvojí znalosti analýzy a základních interpretačních technik auditivního díla. |
Předpoklady |
Předmět nemá prerekvizity.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2019) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |