Předmět: Rozhlasová inscenace 5

« Zpět
Název předmětu Rozhlasová inscenace 5
Kód předmětu KDU/RIN5
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
LITERATURA Michail Bachtin: Francois Rabelais a lidová kultura středověku a renesance Michail Bachtin: Román jako dialog Roland Barthes: Nulový stupeň rukopisu Pavel Barša: Román a dějiny Václav Bělohradský: Přirozený svět jako politický problém Pierre Bourdieu: Pravidla umění Gilles Deleuze: Proust a znaky Umberto Eco: Otevřené dílo Gérard Genette: Fikce a vyprávění René Girard: Lež romantismu a pravda románu Růžena Grebeníčková: O literatuře výpravné Seymour Chatman: Příběh a diskurs Roman Ingarden: Umělecké dílo literární Roman Jakobson: Poetická funkce Jan Keller: Odsouzeni k modernitě Karel Kosík: Století Markéty Samsové Milan Kundera: Kastrující stín svatého Garty Milan Kundera: Zneuznávané dědictví Cervantesovo György Lukács: Umění jako sebepoznání lidstva T. G. Masaryk: Rusko a Evropa Jan Mukařovský: Přednášky o epice Jan Mukařovský: Kapitoly z české poetiky Jiří Pelán: Kapitoly z francouzské, italské a české literatury Rio Preisner: Když myslím na Evropu Bruno Schulz: Republika snů Leo Spitzer: Stylistické studie z románských literatur Emil Staiger: Poetika, interpretace, styl Franz Karl Stanzel: Teorie vyprávění Vladimír Svatoň: Z druhého břehu: Studie a eseje o ruské literatuře Viktor Šklovskij: Teorie prózy Albert Thibaudet: Román a kritika Tzvetan Todorov: Poetika prózy

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Rozhlas a román. V LS 2023/24 vyučuje Tomáš Bojda. Kurz se věnuje problematice rozhlasové dramatizace románu. Cílem kurzu je 1) ukázat možnosti teoreticky a metodologicky fundované analýzy rozhlasové dramatizace, 2) na příkladech z dějin románu ukázat proměny románového žánru jako specifického artefaktu evropského kulturního dědictví, jeho potence a proměnlivou typologii pro další mediální nastudování. Budeme se opírat o stěžejní koncepce teorie románu i teorie rozhlasové adaptace, základním východiskem ovšem budou zejména samotné romány a jejich inscenační podoba. Výklad začíná u počátků románu u Cervantese a Rabelaise, končí nástupem modernismu a tvorbou Marcela Prousta, Jamese Joyce, Bruna Schulze či Jaroslava Haška. Kurz je zakončen písemnou analýzou v rozsahu 3 strany. Zápočet dostane student, který nepřekročí 2 absence, připraví průběžný výklad k danému tématu, bude se aktivně podílet na seminárních rozpravách a odevzdá závěrečnou práci. OBSAH 1. Úvod - Teorie románu, kořeny "nejevropštějšího umění", vývoj poetiky románu 2. Cervantes a Rabelais: Rytíř Don Quijote de la Mancha (1992, Horčička) a Gargantua a Pantagruel (1985, Schmid) 3. Fielding a Voltaire: Tom Jones (1995, Kofránková) a Candide (1991, Horčička) 4. Balzac a Victor Hugo: Otec Goriot (1974, Horčička) a Bídníci (1993, Horčička) 5. Stendhal a Flaubert: Věznice parmská (1976, Valová) a Paní Bovaryová (1971, Jareš) 6. Tolstoj a Dostojevskij: Anna Karenina (1967, Pleskot) a Bratři Karamazovi (1996, Melč) 7. Gončarov a Turgeněv: Oblomov (1979, Melč) a První láska (1960, Henke) 8. Dickens a Galsworthy: Skvělé vyhlídky (1971, Henke) a Sága rodu Forsythů (1999, Chrz) 9. Goethe a Maupassant: Spříznění volbou (2007, Buriánek) a Miláček (2005, Chrz) 10. Romain Rolland a Thomas Mann: Petr a Lucie (1988, Holeček) a Smrt v Benátkách (1997, Adler) 11. Marcel Proust a James Joyce: Jean Santeuil (2010, Kodeš) a Odysseus (2021, Mančal) 12. Jaroslav Hašek a Bruno Schulz: Osudy dobrého vojáka Švejka (2010, Jahodová) a Skořicové krámy (1994, Červinka)
Studující si osvojí znalosti analýzy a základních interpretačních technik auditivního díla.
Předpoklady
Předmět nemá prerekvizity.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -