Obsah kurzu: V LS 2023 vyučuje Dr. Tomáš Bojda. Cílem semináře je seznámit studenty s vývojem české rozhlasové tvorby po roce 2010. Průzkum současných trendů rozhlasové tvorby u nás je rozdělen do dvou částí: v první části kurzu budou předmětem zkoumání vítězné inscenace z posledních 7 ročníků festivalu Prix Bohemia Radio, druhá část kurzu pak představí zásadní rozhlasové adaptace literárních předloh (drama, próza) ze stejného období. Cílem kurzu je reflektovat současný stav umělecké produkce Českého rozhlasu, všímat si témat, inscenačního zpracování, režiních přístupů či proměny hereckého stylu. Seminář má sloužit také jako příprava ke státníc závěrečné zkoušce. 1. hodina: úvod, seznámení s obsahem kurzu a prameny, kontextuální výklad 2. hodina: 2022 - Hoří - autor Sudabeh Mohafez, režie Natálie Deáková 3. hodina: 2021 - Černá voda - autor Roland Schimmelpfennig, režie Aleš Vrzák 4. hodina: 2020 - Nezrození - autoři Paul Plamper, Julian Kamphausen, režie Aleš Vrzák 5. hodina: 2019 - Hra na uši - autor a režie Jiří Adámek 6. hodina: 2018 - Spalovač mrtvol - autor Ladislav Fuks, režie Aleš Vrzák 7. hodina: 2017 - Pepik Knedlik - autor Eberhard Petschinka, režie Petr Mančal 8. hodina: 2016 - Problém (Vyskočit z kůže) - autor Zuza Ferenczová, režie Martina Schlegelová 9. hodina: 2022 - Rosmersholm - autor Henrik Ibsen, režie Vít Vencl; 2022 - Pan Halpern a pan Johnson - autor Lionel Goldstein, režie Lukáš Hlavica 10. hodina: 2021 - Largo desolato - autor Václav Havel, režie Lukáš Hlavica; 2018 - Návštěva staré dámy - autor Friedrich Dürrenmatt, režie Natálie Deáková 11. hodina: 2017 - Prezident - autor Thomas Bernhard, režie Petr Mančal; 2017 - Dobrý Bůh z Manhattanu - autor Ingeborg Bachmannová, režie Hana Kofránková 12. hodina: 2014 - Pařník - autor Harold Pinter, režie Natálie Deáková, 2012 - Mor - autor Albert Camus, režie Dimitrij Dudík LITERATURA BOJDA, Tomáš. Herec a režisér v rozhlase. Kapitoly z tvorby Jiřího Horčičky a Josefa Melče. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. CROOK, Tim. Radio Drama: Theory and Practice. New York: Routledge, 1999. CZECH, Jan. O rozhlasové hře: hledání specifiky české rozhlasové inscenace od roku 1945. 1. vyd. Praha: Panorama, 1987. JEŠUTOVÁ, Eva a kol. Od mikrofonu k posluchačům: z osmi desetiletí českého rozhlasu. 1. vyd. Praha: Český rozhlas, 2003. SEMOTAMOVÁ, Tereza. Německé rozhlasové hry 50. let. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2013. SCHULZOVÁ, Eva. Původní česká rozhlasová hra po roce 1989. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2014. ŠTĚRBOVÁ, Alena. Rozhlasová inscenace: Teoret. komentované dějiny čes. rozhlasové produkce. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1995. VEDRAL, Jan a VEDRAL, Jan. Jiří Horčička - rozhlasový režisér. 1. vyd. Brno: Větrné mlýny, 2003.
Studující si osvojí znalosti analýzy a základních interpretačních technik auditivního díla.
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Aktivní příprava na každou hodinu - poslech zadaných inscenací, příprava vlastního referátu, připravenost k aktivní rozpravě, četba odborné litetatury a recenzí. Předmět je ukončen závěrečnou ústní analýzou v rozsahu 8-10 minut.
|