LITERATURA BOJDA, Tomáš. Herec a režisér v rozhlase. Kapitoly z tvorby Jiřího Horčičky a Josefa Melče. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. CZECH, Jan. O rozhlasové hře: hledání specifiky české rozhlasové inscenace od roku 1945. Praha: Panorama, 1987. JANOUŠEK, Pavel, ed. a ČORNEJ, Petr, ed. Dějiny české literatury 1945-1989. Praha: Academia, 2007-2008. 4 sv. JEŠUTOVÁ, Eva a kol. Od mikrofonu k posluchačům: z osmi desetiletí českého rozhlasu. Praha: Český rozhlas, 2003. LOPATKA, Jan. Estetická problematika vztahu rozhlasu a prózy. 1. [díl], Četba. Praha: Čs. rozhlas, 1964. SCHULZOVÁ, Eva. Původní česká rozhlasová hra po roce 1989. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014. ŠTĚRBOVÁ, Alena. Rozhlasová inscenace: Teoreticky komentované dějiny české rozhlasové produkce. Olomouc: Univerzita Palackého, 1995. VEDRAL, Jan. Dramatik. Brno: Větrné mlýny, 2017. VEDRAL, Jan. Dramaturg. Brno: Větrné mlýny, 2018. VEDRAL, Jan. Dramaturgie tvůrčí nebo producentská? Dramatické umění. Praha: Svaz českých dramatických umělců, 3/1988, s. 63-66. VEDRAL, Jan. Horizont události: dramaturgie řádu, postdramaturgie chaosu: dramaturgické eseje. Praha: Pražská scéna, 2015. VEDRAL, Jan a VEDRAL, Jan. Jiří Horčička - rozhlasový režisér. Brno: Větrné mlýny, 2003. VEDRAL, Jan. Lámání Prosperovy hůlky: K praktické dramaturgii. Praha: Pražská scéna, 2021. VEDRAL, Jan. Nezáměrná tetralogie plus jedna nechtěná hra navíc: pět rozhlasových her. 1. vyd. Brno: Větrné mlýny, 2006.
|
Analytický seminář se bude věnovat dílu významného rozhlasového dramatika a dramaturga Jana Vedrala. Stejně jako v případě dřívějších kurzů zaměřených na tvorbu vybraného tvůrce (Dürrenmatt, Čapek) bude na každé hodině probírána jedna inscenace autorova díla; výsledkem kurzu by měla být znalost kompletního Vedralova rozhlasového díla. Vedrala budeme vnímat jako zástupce generace nastupující do Československého rozhlasu v období normalizace, který však s rozhlasem zůstal spjatý i v následujících dekádách po r. 1989. Seminář bude ukončen závěrečnou mluvenou analýzou v rozsahu 10 minut, v průběhu kurzu bude každý student prezentovat vlastní referát(y), opírající se o poslech a četbu příslušných materiálů. Předmět má mimo jiné za cíl sloužit jako dramaturgická a analytická příprava ke státní závěrečné zkoušce. OBSAH 1. hodina: 22. 9. Úvod 2. hodina: 29. 9. Kurs střelby ve ztížených podmínkách 3. hodina: 6. 10. Orfeus 33-45 4. hodina: 13. 10. Urmefisto 5. hodina: 20. 10. Mistr a Markétka 6. hodina: 27. 10. Delfy, Ve skladišti mé hlavy 7. hodina: 3. 11. Návštěva prof. Vedrala 8. hodina: 10.11. Dabér 9. hodina: 17. 11. Státní svátek 10. hodina: 24. 11. Jackson aneb Showbusiness a umírání v písních a tancích národa českého; Pro strýčka příhodu 11. hodina: 1. 12. Xaver 12. hodina: 8. 12. Zámek, Mor
Studující ovládají základní analytické metody a interpretační techniky auditivního díla.
|