Předmět: Kapitoly ze světového divadla A

« Zpět
Název předmětu Kapitoly ze světového divadla A
Kód předmětu KDU/KSDA
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Představení tématu, přehled základní literatury k dějinám světového divadla ve vymezeném období 2. Definice  základní postupů a přínosů tzv. První divadelní reformy Adolphe Appia jako vizionář moderního divadla 20. století 3. Seznámení s osobností švýcarského scénografa. Charakteristika jeho reformních snah v oblasti scénografie. 4. Edward Gordon Craig a jeho vize divadla jako "čistého umění"    Shrnutí významu jevištního díla a teoretického myšlení anglického scénografa a           režiséra pro divadlo 20. století.  Definice pojmů jako "screens" a "herec-nadloutka". Max Reinhardt a jeho reforma divadelní architektury a prostoru     Charakteristika umělecké dráhy význačného divadelního světoběžníka rakouského             původu. Konkretizace Reinhardtových snah o reformu divadelní architektury a prostoru.           Dokumentace jeho inscenací v nedivadelních prostorách, zj. v  plenéru.       6. Jacques Copeau a francouzská divadelní reforma   Určení zdrojů a specifických znaků francouzské divadelní reformy. Charakteristika           divadelního programu a inscenační tvorby jejího nejdůležitějšího představitele. 7. Tzv. "Kartel čtyř" aneb Copeauovi žáci a pokračovatelé           Vysvětlení pojmu a význam kartelu pro tehdejší francouzské divadlo. Charakteristika             inscenační tvorby Louise Jouveta, Charlese Dullina, Gastona Batyho a Georgese             Pitoëffa.      8. Ruská (sovětská) avantgarda a počátky divadelní tvorby Vsevoloda E. Mejercholda         Charakteristika zdrojů ruské divadelní avantgardy. Seznámení s vývojem Mejercholdovy divadelní tvorby a jeho myšlení o divadle od působení v MCHTu u Stanislavského až po rok 1917.      9. Jevištní konstruktivismus a biomechanika v jevištní tvorbě V. E. Mejercholda       Definice pojmů. Doložení postupů konstruktivismu a biomechaniky na příkladu           Mejercholdových vrcholných inscenací z 20. let.     10. Alexandr Tairov a jeho teorie herecké tvorby       Seznámení s vývojem Tairovovy inscenační tvorby a myšlení o divadle. Interpretace       základních myšlenek spisu "Režisérovy zápisky".        11. Jevgenij B. Vachtangov a jeho program "zdivadelnění" divadla        Shrnutí přínosů divadelní tvorby J. B. Vachtangova. Podrobný popis jeho vrcholné        inscenace "Princezna Turandot" a dokumentace postupů, jimiž chtěl Vachtangov        podtrhnout divadelnost inscenace.      12. Explikace dalších témat spadajících do tzv. První divadelní reformy. Naznačení                   významu jednotlivých inscenačních reforem pro vývoj českého divadla ve 20. století

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Pozn. Předmět bude v rozvrhu pro předzápis otevřen 24. 7. Téma: První divadelní reforma Přednáší: Jitka Pavlišová Cílem přednášky je představit současný historiografický přístup k vývojovým tendencím a stylovým proměnám světového divadla v první polovině 20. století (umělecká moderna a avantgarda). Důraz bude na sledování kontinuity stylových proměn, které ovlivnily rovněž divadelní kulturu v období tzv. neo-avantgardy (=druhá divadelní reforma) a její diverzifikaci.
Student po absolvování tohoto předmětu: - umí popsat hlavní milníky ve vývoji divadla po roce 1945, - zná důležité osobnosti a jejich dílo, - umí vysvětlit, v čem se divadlo této doby proměnilo a umí pojmenovat jeho specifika.
Předpoklady
Do předmětu se zapisují studenti, kteří již absolvovali nebo absolvují přehledovou přednášku z Dějin světového divadla 1, 2. Výhodou je, pokud student/ka absolvoval přednášku dr. Spurné o 1. divadelní reformě.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška

Požadavky na studenta: Prostudování základní a (alespoň) části doporučené literatury, ústní zkouška - orientace v odpřednášené látce a problematice uvedené v základní literatuře, prokázaní znalostí v průběžném testování během semestru (formou testu, krátkého eseje atp.) Literatura: povinná: Spurná, H. Dějiny světového divadla 3. První divadelní reforma (vybrané kapitoly), Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. Brockett, O. G. Dějiny divadla, Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1999.
Doporučená literatura
  • (1993). Druhá divadelní reforma? . Praha.
  • Aronson, Arnold: . (2011). Americké avantgardní divadlo. . Praha.
  • BRECHT, Bertolt. (1963). Divadelní hry, sv. 1. Praha: Odeon.
  • DIDI-HUBERMAN, Georges. (2011). Obrazy ? navzdory všemu. In PETŘÍČEK, Miroslav, ed. Obraz jako montáž.. Svět a divadlo.
  • ESSLIN, Martin et al. (1966). Smysl nebo nesmysl?: groteskno v moderním dramatu.. Praha: Orbis.
  • ESSLIN, Martin. (1966). Podstata, tradice a smysl absurdního divadla. Praha: SPN.
  • Fiebach, J. (1983). Od Craiga po Brechta. Bratislava.
  • FISCHER-LICHTE, Erika. (2003). Dejiny drámy: epochy identity v divadle od antiky po súčasnosť. Bratislava: Divadelný ústav.
  • HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka - SPURNÁ, Helena. (2017). Realismus hudebního divadla Waltera Felsensteina - pravda, nebo mýtus?. Theatralia. Revue současného myšlení o divadelní kultuře, roč. 20, 2017, č. 1, s. 88-121.
  • Hlavica, Marek. (2008). Performanční studia. Brno.
  • Hyvnar, J. (1996). Francouzská divadelní reforma. Praha.
  • JIŘIČKA, Lukáš. (2010). Identita v době otřesu: skici o současném polském divadle.. Praha: Akademie múzických umění v Praze.
  • KOVÁŘOVÁ, Klára. (2008). Posedlost divadlem/Evžen Sokolovský. Brno: JAMU.
  • Lehmann, Hans-Thies: . (2007). Postdramatické divadlo. . Bratislava .
  • Pörtner, P. (1965). Experimentální divadlo. Praha.
  • SCHNELLE, Barbora. (1998). Německé dokumentární drama a česká šedesátá léta. Divadelní revue, 1998, 9(1), s. 31-45.
  • SPURNÁ, Helena. (2004). Nástin vývoje inscenační praxe v operním divadle, in: SPURNÁ, Helena (ed.): Hudební divadlo jako výzva. Interdisciplinární texty.. Praha: Národní divadlo.
  • ŠTĚDROŇ, Petr. (2003). Německé vědomí a Židé. Svět a divadlo, 2003, 14(3), s. 64-73.
  • TRTÍLEK, Pavel. (2011). Specifika francouzského absurdního divadla.. Brno: Janáčkova akademie múzických umění.
  • TVRDÍK, Milan. (1987). Dramatická tvorba Petera Weisse. Praha: [s.n.].


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová, divadelní, televizní a rozhlasová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -