Název předmětu | Film History1 |
---|---|
Kód předmětu | KDU/FH1 |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Angličtina |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
This course will consist of a weekly lecture, with assigned readings and films. Films will be available on the class Google Drive, readings are available online through a variety of online sources. Student will be expected to answer questions and discuss these when asked in class. There will be one midterm essay / basic research project, which will be a short 5-6 page essay on a single film. Due to the high enrollment of this class, the final exam format for this class will be determined a few weeks into the semester. Reading List: Emilie Yueh-yu Yeh, editor : Early Film Culture in Hong Kong, Taiwan, and Republican China: Kaleidoscopic Histories David Bordwell : Ozu and the Poetics of Cinema Laura Lee: Japanese Cinema Between Frames Alastair Philips, Julian Stringer: Japanese Cinema : Texts and Contexts Aaron Gerow : Visions of Japanese Modernity: Articulations of Cinema, Nation, and Spectatorship 1895 - 1920 Donald Richie : Japanese Film : Art and History Flannery Wilson: New Taiwanese Cinema in Focus Darrell William Davis, Ru-Shou Robert Chen : Cinema Taiwan: Politics, Popularity, and State of the Arts Soyoung Kim : Korean Cinema in Global Contexts Fran Martin: Situating Sexualities : Queer Representation in Taiwanese Film, Fiction, and Public Culture Akira Kurosawa : Something Like an Autobiography Stephen Prince : A Warrior's Camera : The Cinema of Akira Kurosawa James Udden : No Man an Island : The Cinema of Hou Hsiao-Hsien Karen Fang : John Woo's : A Better Tomorrow Stephen Teo : Chinese Martial Arts Cinema : The Wuxia Tradition Kin-Yan Szeto : The Martial Arts Cinema of the Chinese Diaspora: Ang Lee, John Woo, and Jackie Chan in Hollywood Film List: Yasujiro Ozu : Tokyo Story Jackie Chan : Police Story King Hu : A Touch of Zen Edward Yang : Yi-Yi Tsai Ming-Liang : Rebels of the Neon God Huang Yao-Hsin: Great Buddha+ Bong Joon-Ho : Parasite Park Chan-Wook : Oldboy Wong Jing : God of Gamblers Kurasawa Akira: Yojimbo, Drunken Angel John Woo : A Better Tomorrow, Hard Boiled Johnny To : Throw Down Hayao Miyazaki : Princess Mononoke Mag Hsu, Hsu Chih-yen: Dear Ex Juzo Itami : Tampopo Suzuki Seijun : Tokyo Drifter Yu Hyun-mok : Aimless Bullet Sadao Yamakada : Humanity and Paper Balloons Koreyoshi Kurahara: The Warped Ones Ko Nakahira : Crazed Fruit Zhang Yimou : Raise the Red Lantern Lou Ye : Suzhou River Ang Lee: Crouching Tiger, Hidden Dragon Jiang Wen : Let the Bullets Fly Kon Satoshi : Tokyo Godfathers Miike Takashi : Happiness of the Katakuris, Wong Kar-Wai : Days of Being Wild, Chungking Express Chor Yeun: House of 72 Tennants Hou Hsiao-Hsien : 3 Times, Flowers of Shanghai
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Pozor! Jazyk výuky tohoto kurzu je angličtina. Písemné práce a ústní zkoušky mohou být v češtině nebo slovenštině. This course will serve as a basic introduction to the history and development within four of the most dominant national cinemas in Asia: Japan, South Korea, Taiwan, and China. The course will also provide a brief overview of selected directors and movements who were influential and critical for their national cinemas and who have exerted a great deal of influence on the international stage. Students will obtain a basic historical and theoretical knowledge of these areas of East Asia as well as their lasting cultural impact on American and European cinema.
|
Předpoklady |
Students will obtain a basic historical and theoretical knowledge of these areas of East Asia as well as their lasting cultural impact on American and European cinema.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Grading Policy: Students will be graded on the following: 25% Class Participation 10% Attendance 30% Midterm Essay 35% Final Exam |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filmová studia minor (2019) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filmová studia maior (2019) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filmová studia maior (2024) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filmová studia minor (2024) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |