Předmět: Emotions in Culture

« Zpět
Název předmětu Emotions in Culture
Kód předmětu KDU/EMC
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kubartová Eliška, Mgr. Ph.D.
  • Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
  • Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
The course aims to familiarize the students with the so-called theories of emotions and the way in which they can be employed in performance analysis. The individual perspectives and methodological approaches will be introduced in a series of case studies, spanning European history from ancient times up to now. 1.-2. Introduction to the theories of emotions (9 and 16 Feb, Eliška Kubartová) 3.-4. Kinaesthetic Empathy and Mimesis in Medieval Performance (23 Feb and 1 March, Eliška Kubartová) 5.-7. Passionate politics: emotions and cultural performance (8, 15 and 22 March, Lukáš Kubina) 8.-9. Emotions in / through Dance: 1) Dance as an Act of Overcoming Trauma; 2) Dance as a Proof of the Resilience of Human and His (Cultural) Identity: Focus Ukraine (29 March, 5 and 12 Apr, Jitka Pavlišová) 10. Anthropological Perspectives on Emotions: East Asian Performance (19 Apr, Veronika Veselková)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 50 hodin za semestr
Výstupy z učení
The course aims to familiarize the students with various aspects of the so-called theories of emotions and the way in which they can be employed in performance analysis.
The students will be able to: - employ standard terms used in emotion studies; - identify the aesthetic, social, and performative contexts relevant for the analysis of emotions throughout history up to now; - analyze various performative strategies of creation, maintenance, and destabilisation of cultural emotional paradigms and the subsequent performative practices and define their place in the development of various theatrical and performative genres.
Předpoklady
The course is taught in English.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce

Written assessment in English (3 pages) or an oral exam based on given topics and literature. Participation is obligatory in the seminar, 25% of absence (3 lessons) without an official confirmation is allowed.
Doporučená literatura
  • Cairns, Douglas et al. (2019). A Cultural History of the Emotions. London ; New York ; Oxford ; New Delhi ; Sydney.
  • CAMPEGGIANI, Pia. (2022). Theories of Emotion. Expressing, Feeling, Acting. London, New York, Dublin.
  • PAVIS, Patrice. (2003). Analyzing Performance Theatre, Dance, and Film.. Michigan: University of Michigan Press.
  • STETS, Jan, Jonathan H. TURNER (edd.). (2006). Handbook of the Sociology of Emotions. New York.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní a performanční studia minor (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní a performanční studia maior (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -