Předmět: Divadlo v současném světě A

« Zpět
Název předmětu Divadlo v současném světě A
Kód předmětu KDU/DSSB
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
  • Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
LS 2020 (garant Martin Bernátek) V letním semestru 2020 se předmět uskuteční formou blokové výuky - účasti namezinárodním sympoziu 9 lives of the "eastern" artist v olomouci 19. - 21. února 2020. Sympozium je soustředěno zejména na otázku identity umělců a umělkyň z prostoru Střední a východní Evropy. Studující navštíví přednášky, debaty a dobprovodná představení a tím získají přehled o aktuálních trendech a debatách v současném středoevropském divadle a tanci. Pro získání zápočtu studující odevzají seminární práci na téma zvolené na základě návštěvy sympozia v rozsahu 10 normostran. Úvodní hodina se uskuteční - ZMĚNA - ve středu 12. 2. od 15.30 v malé posluchárně. Závěrečná hodina se uskuteční opět v malé posluchátně ve středu 4. 3. od 13.15. Na tuto hodinu si studující již připraví koncepci seminární práce.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámi studující s aktuálními trendy ve středoevropském a tedy i českém divadle a tanci. Studující se seznámí s hlavními osobnostmi, aktuálními debatami a tématy ve středoevropské divadelní kultuře.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Didaktický test, Seminární práce

Schopnost porozumět anglickému ústními a písemnému projevu.
Doporučená literatura
  • Boris Buden. (2013). Konec postkomunismu. Praha: Rybka.
  • CIHLÁŘ, Ondřej. (2008). Nový cirkus. Praha.
  • DVOŘÁK, Jan. (2000). alt.divadlo. Praha.
  • Elke van Campenhout & Lilia Mestre (eds.). (2016). Turn, Turtle! Reenacting the Institute. Berlin: Alexander Verlag.
  • HOŘÍNEK, Zděnek. (2008). Drama, divadlo, divák. Brno.
  • KALVODOVÁ, Dana a kol. (1987). Divadelné kultúry východu. Bratislava.
  • KALVODOVÁ, Dana. (2003). Asijské divadlo na konci milénia. Praha .
  • Klíma, M., Makonj, K., & Dvořák, J. (2003). Josef Krofta: inscenační dílo. Praha: Pražská scéna.
  • KLÍMA, Miloslav a kol. (2003). Josef Krofta. Praha.
  • LEHMAN,, Hans-Thies. (2007). Postdramatické divadlo. Bratislava.
  • Maria Hlavajová and Simon Sheikh (eds.). (2016). Former West: art and the contemporary after 1989. Cambridge: MIT Press.
  • Marta Keil (ed.). (2015). Identity. Move! dance, process, artistic research. Contemporary dance in the political, economic and social context of "former east" of Europe..
  • OSOLSOBĚ, Ivo. (2007). Principia parodica. Praha.
  • Polish theatre Journal 1-2/2017. Theatre and Democracy: Institutional Practices in Polish Theatre.
  • RESLOVÁ, Marie a kol. (2001). J. A. Pitínský. Od Ameriky k Daliborovi. Praha.
  • RUT, Přemysl (ed.). (1996). Nedivadlo Ivana Vyskočila. Praha.
  • SCHULZOVÁ, Eva. (2014). Původní česká rozhlasová hra po roce 1989. Brno: JAMU.
  • SMOLÁKOVÁ, Jitka. (1996). Fenomén Lébl. Praha.
  • SPURNÁ, Helena. (2004). Hudební divadlo jako výzva. Interdisciplinární texty. Praha.
  • TICHÝ, Zdeněk. A. a kol. (2004). Vladimír Morávek. Praha.
  • TROJAN, Jan. (2001). Dějiny opery. Praha - Litomyšl.
  • ZDEŇKOVÁ, Marie. (2003). Současná česká scénografie. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2015) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -