Předmět: Divadelní scénografie a kostým

« Zpět
Název předmětu Divadelní scénografie a kostým
Kód předmětu KDU/DSKO
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
  • Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1. Co je scénografie? (+ teoreticko-metodologický rámec) 2. Hlavní vývojové tendence ve světové scénografii na počátku 20. století 3. Nástup moderních uměleckých směrů a jejich vliv na scénografii 4. Česká scénografie prvních dvaceti let 20. století (v kontextu světové tvorby) 5. Výrazné scénografické osobnosti tvořící především v první polovině 20. století a jejich vliv na světovou praxi jevištního výtvarnictví (Vlastislav Hofman, František Tröster a další) 6. Scénografové meziválečné avantgardy (avantgardní režijní koncepce a pojetí scény) 7. Druhá světová válka a mladá scénografická generace nastupující v poválečném období 8. Josef Svoboda a Laterna magika (úspěch Laterny magiky v Bruselu a její další přínos) 9. Vlivy scénických experimentů ve světě na českou scénografii poslední třetiny 20. století 10. Pražské quadriennale 11. Současná česká scénografie v kontextu světové tvorby (scénografie po roce 1989, výrazné scénografické osobnosti současnosti) 12. Přínos moderní české scénografie do světové tvorby (osobnosti, invence, inovace). Podrobnosti ke kurzu jsou v moodle, výuka probíhá zde: https://bbb.upol.cz/b/ber-6h7-yx0-wls.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
Výstupy z učení
Cílem přednášky je představení vybraných scénografických osobností a jejich koncepcí, jež se na našich jevištích prosadily ve 20. století. Výklad sleduje vývoj české scénografie v širším kontextu světové tvorby a je doprovázen AV-dokumenty.
Po absolvování předmětu je student schopen charakterizovat klíčové scénografické koncepce, které se, i pod vlivem světové tvorby, prosadily na českých jevištích zejména v průběhu 20. století. Student zná nejvýraznější osobnosti scénografů a jejich tvorbu dokáže demonstrovat na konkrétních inscenacích.
Předpoklady
Orientace v teoretických pojmech v rozsahu předmětu Základy teorie divadla 1.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Úspěšné zvládnutí kolokvia na základě znalosti obsahu přednášek a vybraných titulů z doporučené literatury.
Doporučená literatura
  • Albertová, H., & Svoboda, J. (2012). Josef Svoboda - scénograf. Praha: Institut umění - Divadelní ústav.
  • ARONSON, Arnold (ed.). (2012). The Dissapearing Stage: Reflections on the 2011 Prague Quadrennial. Prague: Arts and Theatre institute.
  • Aronson, Arnold. (2007). Pohled do propasti : eseje o scénografii. Praha.
  • Gallerová, V., Machalický, J., Ptáčková, V., Dvořák, J., & Day, B. (1999). Jaroslav Malina. Praha: Pražská scéna.
  • Hilmera, J. (1989). František Tröster. Praha: Scénografický ústav.
  • KUBUROVIĆ, Branislava, ZUPANC LOTKER, Sodja (eds.). (2015). Shared space: music, weather, politics: new approachees to scenography: Prague Quadrennial 2015. Prague: Arts and theatre institut.
  • McKINNEY, Joslin, BUTTERWORTH, Philip. (2009). The Cambridge introduction to scenography. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Pavis, P., Ubersfeld, A., & Jobertová, D. (2003). Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav.
  • PŘÍHODOVÁ, Barbora (ed.). (2014). Scénografie mluví: hovory Jarky Buriana s Josefem Svobodou. Brno: Masarykova univerzita.
  • PŘÍHODOVÁ, Barbora. (2012). Obrazový prostor na jevišti k (re)konstrukci výtvarně-technického řešení bostonské inscenace Intolleranza 1960 ve scénografii Josefa Svobody (disertace). Brno: Masarykova univerzita.
  • Ptáčková, Věra. (1982). Česká scénografie XX. století. Praha.
  • Ptáčková, Věra. (2008). Divadlo na konci světa. Praha.
  • PTÁČKOVÁ, Věra, PŘÍHODOVÁ, Barbora, RYBÁKOVÁ, Simona. (2011). Český divadelní kostým Czech theatre costume. Praha: Pražské scéna a Institut umění Divadelní ústav.
  • Ptáčková, Věra. (1995). Zrcadlo světového divadla: Pražské quadriennale. Praha.
  • Svoboda, J., Albertová, H., Tosková, R., Pernica, O., Písařík, V., Poš, M., Svoboda, J., Vočadlová, K., & Svoboda, J. (1995). Cesta za světlem. Praha: Divadelní ústav.
  • Telcová, Jiřina. (1988). Paleta a maska: scénografie brněnského divadla v letech 1884-1944. Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová, divadelní, televizní a rozhlasová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -