Předmět: Dramaturgický seminář

« Zpět
Název předmětu Dramaturgický seminář
Kód předmětu KDU/DSK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Seminář bude založený na dramaturgickém rozboru a interpretaci hry Adama Skaly a Kamily Krbcové (DAMU) Žranice, která získala 1. místo v soutěži o Cenu Evalda Schorma 2017. Studující se seznámí se základy dramaturgické práce a jejího vztahu k provozu divadla. Vedle kontaktní výuky bude významná část výuky založená také na domácí práci prostřednictvím studijní podpory moodle. Osnova: 1. Objasnění cílů předmětu, současná česká dramaturgická tvorba, literární agentury a způsob, jak získat text. 2. Literárněvědná a divadelněvědná analýza dramatického textu: v čem je rozdíl? 3. Text Adama Skaly a Kamily Krbcové Žranice - základní charakteristika 4. Dramaturgický rozbor jako analýza textu 5. Specifické problémy: látka versus téma, fabule versus syžet 6. Specifické problémy: žánr: groteska, komedie, satira 7. Specifické probémy: situace a postavy 8. Dramaturgický rozbor jako příprava inscenační koncepce a interpretace textu 9. Specifické problémy: obsazení 10. Specifické problémy: prostředí a dramaturgie prostoru 10. Specifické problémy: interpretační rámce, program 11. Specifické problémy: dramaturgie, PR a marketing 12. Závěrečné shrnutí

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem semináře je procvičit studenty v současné dramaturgické interpretaci dramatického textu a najít interpretační východisko pro jeho případné inscenování. Jde především o hledání tvůrčích možností, studenti si sami ověřují vlastní předpoklady k podobné činnosti.
Studující se naučí dívat na dramatický text jako na potenciálního nositele nových současných významů, jejichž zdrojem je tvůrčí dramaturgická interpretace. Při vnímání divadelního představení si bude uvědomovat přítomnost či nepřítomnost dramaturgicko-režijního výkladu textu. V pozici dramaturga či dramaturgyně bude volit dramatický text s vědomím možností jeho aktuální interpretace, s ohledem na publikum divadla a možnosti hereckého souboru.
Předpoklady
Účast v semináři není podmíněna jiným předmětem. Seminář je určen pouze studentům kombinovaného studia oboru divadelní věda - filmová věda! Studující musí absolvovat minimálně 3 hodiny semináře.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Povinná účast na seminářích v rozsahu alespoň 3 hodiny, aktivní účast v rozborech, perfektní připravenost. Po přijetí písemného úkolu pedagogem obdrží student zápočet. Dramaturgický rozbor vybrané hry, scény nebo postavy v rozsahu 5 normostran (9 000 znaků). odevzdaný do 20. ledna 2020.
Doporučená literatura
  • Císař, J. (2009). Základy dramaturgie. Praha: Akademie múzických umění v Praze.
  • DROZD, David. (2013). Kapitoly z teorie dramatu. Olomouc.
  • ESSLIN, Martin et al. (1966). Smysl, nebo nesmysl?: groteskno v moderním dramatu. Praha: Orbis.
  • HOŘÍNEK, Zdeněk. (2012). Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění.
  • JUNGMANNOVÁ, Lenka. (2014). Příběhy obyčejných šílenství: "nová vlna" české dramatiky po roce 1989. Praha: Akropolis.
  • KOTTE, Andreas. (2010). Divadelní věda. Praha: KANT pro AMU.
  • STYAN, J. L. (1967). Černá komedie. Praha: Orbis.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr