Vyučující
|
-
Kubartová Eliška, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Divadelní prostor a produkční mechanismy v raně novověké Anglii, Francii a Španělsku (dokončení). 2. Repertoár raně novověkého divadla: Shakespeare a jeho současníci, divadlo zlatého věku, školské divadlo. 3. Divadelnost raně novověkých dvorů. 4. Proměny raně novověkého repertoáru: klasicismus, restaurační drama a opera. 5. Proměny raně novověkého divadelního prostoru: barokní scénografie. 6. Romantismus v divadle a dramatu. 7. Realismus, naturalismus a nástup moderny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Studenti si osvojí znalosti o formách a společenských funkcích divadla od počátku raného novověku do nástupu realismu v hlavních centrech divadelní Evropy, učiní si představu o proměnách hlavních složek divadla (drama, herectví, scénografie, publikum).
Student si vytvoří základní historický rámec vývoje evropské kultury a divadla. Další divadelní projevy 20. a 21. století bude vnímat jako pokračování předchozích vývojových tendencí.
|
Předpoklady
|
Zápis do předmětu je podmíněn absolvováním kurzu Dějiny světového divadla 1.
KDU/DSD1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
Znalosti nabyté v této přednášce budou prověřeny v rámci závěrečné zkoušky. Studující prokáží dostatečnou orientaci v dějinách světového divadla ve vymezeném období. Rovněž budou schopni uvažovat o vývoji divadla v širších kulturních, společensko-politických i jiných souvislostech. Přednáška je nepovinná, nicméně výrazně doporučená. Látku ke zkoušce je možné nastudovat také z doporučené literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
Cultural History of Theatre (4.-6. díl).
-
Theatre Histories. An Introduction.
-
Diderot, D. (1997). Herecký paradox. Olomouc.
-
Stanislavskij, K. S. (1946). Můj život v umění. Praha.
-
Trojan, J. (2001). Dějiny opery. Praha-Litomyšl .
|