Předmět: Dějiny světového divadla 1

« Zpět
Název předmětu Dějiny světového divadla 1
Kód předmětu KDU/DSD1U
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kubartová Eliška, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
ANTICKÉ ŘECKÉ DIVADLO 1. Vztah divadla a rituálu (komedie); Velké Dionýsie; vztah divadla a společnosti + Aristofanés: Lysistrata 2. Spektakularita: divadelní prostor, maska + Sofoklés: Antigona ANTICKÉ ŘÍMSKÉ DIVADLO 3. Divadlo jako součást kulturního a ekonomického transferu; divadelní vs. performanční prostor + Plautus: Pseudolus 4. Divadlo jako tělesná praktika: pantomimus, mimus, antidivadelnost + Seneka: Faidra STŘEDOVĚKÉ DIVADLO 5. Vztah divadla a náboženství, otázka hranic jevů a žánrovosti: teatralizovaná liturgie, bilingvní hry, spektakularizace náboženského divadla - afektivita - zdivadelňování + Navštívení hrobu (Visitatio sepulchri) 6. Divadlo a moc: božítělové hry (mystéria) + Druhá pastýřská hra 7. Karnevalovost a subverze: svátky bláznů, frašky, Fastnachtspiely + Fraška o kádi 8. Ženy ve středověkém divadle a kulturních představeních: Hroswitha, Hildegarda, zbožné performance jeptišek + Hroswitha: Dulcitius RANÝ NOVOVĚK 9. Divadlo jako součást kulturních a ekonomických pohybů: humanismus (comedia erudita), rozvoj měst (vznik šlechtických a městských divadel), obchodu (moralita) a cestování (kočovné společnosti) + Machiavelli: Mandragora, Everyman 10. Proměny scénografie a divadelního prostoru, (anti)iluzivnost: vznik kukátkového divadla, perspektivní scénografie a posuvných kulisových mechanismů - spektakularizace vizuální stránky představení vs. nalezené performanční prostory 11. Repertoár vs. inovace: autos sacramentales + sacre rappresentazioni, alžbětinské drama, drama zlatého věku, Moliere, opera + Moliere: Misantrop 12. Shakespeare + Večer tříkrálový

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Kurz představuje klíčové tendence, směry, události a osobnosti z historie světového divadla od počátku do roku 1400. Účastníci budou seznámeni zejména s tématy, jako je vztah textu a performance, vztah divadla a rituálu a divadelnost mimo institucionalizované divadlo v předmoderních kulturách; a s hlavními žánry, postavami a díly divadelní kultury v antice, ve středověku a na počátku raného novověku. Výuka bude probíhat prostřednictvím přednášek a vlastní četby.
Student se umí orientovat v zásadních vývojových etapách evropského divadla a dramatu, včetně vědomí souvislostí a kontinuity divadelního vývoje. Dokáže popsat vztah společnosti a divadla v jednotlivých etapách, zná historické proměny divadelního prostoru a scénografie, včetně vlivu na dramatiku a herecký styl. Student dokáže chronologicky seřadit jednotlivé tendence i žánrové linie v průřezu historických podob divadla, včetně proměn divadelního prostoru, a charakterizovat jejich funkce i význam s aplikací základní terminologie. Je schopen porovnávat časově vzdálené etapy divadelního vývoje, jejich vzájemné ovlivňování i kontinuitu a posoudit vliv historických podob divadla na současnou divadelní kulturu.
Předpoklady
Žádné podmiňující předměty. Základní orientace v evropských vývojových epochách a evropské dramatice.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška

Ústní zkouška z odpřednášené látky a z doporučených dramat.
Doporučená literatura
  • Druhá pastýřská hra.
  • Everyman.
  • Fraška o kádi.
  • Visitatio sepulchri svatojiřského kláštera.
  • Aristophanes. Lysistrate.
  • Eva Stehlíková. (2005). Antické divadlo. Praha.
  • HILSKÝ, Martin. (2010). Shakespeare a jeviště svět. Praha.
  • Hroswitha. Dulcitius.
  • Moliere. Misantrop.
  • N. Machiavelli. Mandragora.
  • Plautus. Lišák Pseudolus.
  • SENECA. Faidra.
  • SHAKESPEARE, William. Večer tříkrálový.
  • Sofoklés. Antigona.
  • STEHLÍKOVÁ, Eva. (2005). Divadlo za časů Nerona a Seneky. Praha.
  • Zarrilli, Phillip B. (2006). Theatre Histories. An Introduction. New York/London.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia minor (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia maior (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2015) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2015) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní