Předmět: Dramaturgický seminář divadelní

« Zpět
Název předmětu Dramaturgický seminář divadelní
Kód předmětu KDU/DRSD
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kubartová Eliška, Mgr. Ph.D.
  • Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
  • Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní dramaturgické pojmy Česká divadelní dramaturgie po roce 1945 a zejména po roce 1989 Dramaturgické strategie ve světovém divadle od 70. let 20. století Dramaturgie olomouckých divadel: přednosti, slabiny, příležitosti, rizika Příprava vlastních lektorských textů a vystoupení: volba inscenace, volba formy, rešerše, zpracování Akce, evaluace a sebeevaluace

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zápočet - 50 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je pochopit proměny současné dramaturgické práce a vyzkoušet si lektorskou činnost ve spolupráci s Divadlem na cucky a Ateliérem Moravského divadla. V rámci semináře se studující seznámí s proměnami dramaturgické práce v českém a světovém divadle, zejména v kontextu postdramatického divadla. Také si osvojí dovednosti jak připravit lektorský úvod nebo doprovodný vzdělávací materiál k inscenaci.
Studující se naučí dívat na různé typy materiálů jako na potenciálního nositele nových současných významů, jejichž zdrojem je tvůrčí dramaturgická interpretace. Důraz bude kladen na vztah diskursivních a nediskursivích prvků a rozmanitost materiálů, stejně jako na vztah mezi (dramaturgickou) analýzou a interpretací. Studující se vycvičí ve skupinové a projektové práci, získají užší vazby v oblasti divadelního provozu a seznámí se s procesem tvorby dramaturgického plánu divadelní/kulturní instituce. Po absolvování kurzu budou znát základní mechanismy a problematiku vytváření dramaturgické koncepce a lektorských úvodů v divadle.
Předpoklady
Účast v semináři není podmíněna jiným předmětem.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Projektový a tvůrčí charakter práce v předmětu vyžaduje proaktivnost a ochotu dozvídat se nové věci, aktivně si vyhledávat informace, měnit své názory, postoje a rozhodnutí v diskuzi a uvažovat kreativně. Studující budou hodnoceni na základě aktivity a svých výkonů na hodině a výsledných lektorských výstupů. Součástí hodnocení bude také autoevaluace.
Doporučená literatura
  • CÍSAŘ, Jan. (2011). Česká divadelní tradice: mýtus, nebo živá skutečnost?.
  • DVOŘÁK, Jan. (2004). Kreativní management pro divadlo, aneb, O divadle jinak: kapitoly k tématu realizace divadla.. Praha: Pražská scéna.
  • HORSÁKOVÁ, Monika, ed. a ZELINSKÝ, Miroslav, ed. (2020). Proměny dramaturgie: dramaturgie v off-line a on-line prostoru: (kolektivní monografie k současným uměleckým dramaturgiím).. Opava, Slezská univerzita.
  • JUNGMANNOVÁ, Lenka. (2015). Příběhy obyčejných šílenství: "nová vlna" české dramatiky po roce 1989.
  • JUST, Vladimír a kol. (2010). Divadlo v totalitním systému.
  • KÖNIGSMARK , Václav. (1991). Co s Trójským koněm po vítěz né bitvě?: Situace čes. divadla po r. 1989.
  • KOTTE, Andreas. (2010). Divadelní věda: úvod.
  • MALZACHER, Florian a WARSZA, Joanna (ed.). (2017). Empty Stages, Crowded Flats Performativity as Curatorial Strategy.
  • RHINE, Anthony. (2018). Theatre management: arts leadership for the 21st Century. London: Palgrave Macmillan.
  • ROMANSKA, Magda (ed.). (2015). The Routledge Companion to Dramaturgy.
  • TRENCSÉNYI, Katalin. (2015). Dramaturgy in the making: a user's guide for theatre practitioners. London: Bloomsbury Methuen.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová, divadelní, televizní a rozhlasová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -