Vyučující
|
-
Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu: I. část: teoretické a metodologické vymezení problematiky 1. Vědeckotechnická revoluce a proměna performativních podmínek v 60. létech 2. Kulturní změny jako příznak nastupující postmoderny? II. část: Performování komunistické utopie 3. Performování komunistické utopie, kontextualizace a konceptualizace 4. Repertoár rituálů komunistického panství (od divadlelních a hudebních představení, přes oslavy 1. máje, vítání občánků, ke stranickým schůzím) 5. Fenomén kulturních domů jako utopických scén III. část: Význam televizního vysílání 6. Rozšíření zákulisí: vliv televize na expresivní chování 7. Proměna společenství a vnímání času a prostoru v důsledku sledování televize IV. část: Projevy kulturních změn na konkrétních příkladech 8. "Nejkrásnější" prezident Antonín Novotný jako selhávající politický aktér a Alexander Dubček jako superstar 9. Intimita divadel malých forem 10. Expresivita divadel malých forem 11. Generační konflikt a globální/lokální repertoár protestu Závěr: 12. Ozvěny československých let šedesátých v současnosti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Sex, divadlo a pražské jaro: Performativita 60. let 20. století v Československu. Vyučující: Mgr. Lukáš Kubina, Ph.D. Předmět se zabývá performativitou 60. let v Československu a výzkumem složitých souvislostí zásadní kulturní proměny, ke které v této dekádě dochází v globálním měřítku. Událostem a fenoménům, jako byla filmová nová vlna, nevídaný rozvoj divadel malých forem, masivní nárůst sledování televize (1. milion televizních diváků v roce 1960), otevírání hranic na Západ, účast Allena Ginsberga na pražském majálesu v roce 1965, studentské demonstrace na podzim roku 1967, konec prezidenta Antonína Novotného na začátku roku 1968, zrušení cenzury a celé období tzv. pražského jara, ukončené invazí vojsk Varšavské smlouvy v srpnu téhož roku, můžeme porozumět jen s využitím širokého interdisciplinárního přístupu. Hluboké kulturní změny tak budou představeny perspektivou teorie performativity a kulturní pragmatiky Jeffreyho Alexandera, teorie strategie a taktik filozofa de Certeau, konceptu Joshuy Meyrowitze propojujícího přístupy dramaturgické sociologie E. Goffmana a teoretika médií Marshalla McLuhana a dalších přístupů, akcentujících procesuální a tělesnou povahu kultury.
Studující se bude orientovat v širších kulturních souvislostech zásadního období československých dějin a bude schopen je kriticky zhodnotit. Osvojí si interdisciplinární přístupy ke studiu divadla a divadelnosti a bude schopen analyzovat umělecká představení v širších sociálních a kulturních souvislostech.
|
Předpoklady
|
Zápis do předmětu není podmíněn absolvováním jiného předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Aktivní účast v hodinách, vypracování průběžných úkolů Kurz je ukončen kolokviem.
|
Doporučená literatura
|
-
ALEXANDER, Jeffrey C., Bernhard GIESEN a Jason L. MAST (edd.). (2006). Social Performance. Symbolic Action, Cultural Pragmatics,and Ritual. Cambridge: Cambridge University Press.
-
De Certeau, Michel. "Walking in the City" in: The Practice of Everyday Life. Přeložil Steven Rendall. Berkeley; Los Angeles; London: University of California Press, 1988. 91-110..
-
DeKoven, Marianne. Utopia Limited: The Sixties and the Emergence of the Postmodern. Duke University Press Books.
-
MEYROWITZ, Joshua. (2006). Všude a nikde: Vliv elektronických médií na sociální chování.. Praha: Karolinum.
|