Vyučující
|
-
Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz představuje aktuální trendy radio studies jako akademického oboru, radio a podcasting industry jako průmyslového mediálního odvětví propojeného s kulturními a kreativními průmysly a současné podoby tvorby v rozhlase, rádiích, podcastech a audio kultuře obecně. Podoba a obsah jednotlivých setkání jsou výrazně určovány aktivitou a rešeršemi studujících. Součástí kurzu je i Studentská konference, z ní se dále generují témata pro seminární práce a případné následné publikace. Témata pro ZS 2024 jsou aktualizovaná konferencemi Radio and Sound Conference ECREA a festivaly Prix Bohemia Radio 2024 a Prix Europa 2024. Lokálnost, regionalita, komunitnost. Regionální rádia v Evropě a České republice. Radio - vysílání - podcast - soundscape pro děti a teens Wellbeing, mindfullness, duševní zdraví v rádiu a podcastingu Radio v časech krize. Covid, zemětřesení, humanitární krize a role auditivních médií. Podcasting jako kuturní fenomén a mediální revoluce. Platformizace podcastingu. Gender a distribuce moci v rozhlase a rádiích. Public service media a otázky s nimi spojené, model 2024. Aktuální témata nonfikční rozhlasové a podcastové tvorby. Multimediální platformy a jejich edukační potenciál v evropském kontextu. Aktuální podoba audioknižního trhu a pojem superprodukce. Termíny věnované Studentské konferenci
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Kurs kombinuje přednáškové a seminární formy práce i četbu odborných textů z oblasti auditivní tvorby. Jeho cílem je pokrýt současné trendy rozhlasové tvorby a různých podob auditivní produkce na internetu. Přednáška prohlubuje znalost rozhlasových žánrů, často v doteku s audiovizuálními médii a novými médii. Objasňuje současné podoby auditivního média v publicistických i uměleckých žánrech a ukazuje jeho podoby v kontextu nových technologií. Jsou představeni nejvýznamnější rozhlasoví tvůrci, výklad je doprovázen četnými zvukovými ukázkami. Důležitou součástí kurzu je individuální poslech českých i cizojazyčných pořadů, písemná příprava téměř na každou hodinu, dále společný poslech vybraných ukázek a jeho společná ukázková analýza. Přednáška pokrývá široké spektrum témat radio studies a připravuje základ pro výběrové přednášky v modulu B. Kurz představuje aktuální trendy radio studies jako akademického oboru, radio a podcasting industry jako průmyslového mediálního odvětví propojeného s kulturními a kreativními průmysly a současné podoby tvorby v rozhlase, rádiích, podcastech a audio kultuře obecně. Podoba a obsah jednotlivých setkání jsou výrazně určovány aktivitou a rešeršemi studujících. Součástí kurzu je i Studentská konference, z ní se dále generují témata pro seminární práce a případné následné publikace.
Studující - zná aktuální tendence auditivní tvorby, - umí vymezit specifiku auditivního artefaktu, - disponuje potřebným okruhem faktografických dat i teoretických termínů pro analýzu struktury rozhlasového díla. - ovládá základní typologii rozhlasových žánrů i výrazné osobnosti oboru v historické i současném kontextu tvorby - osvojil si předpoklady k poslechu auditivního díla - je schopen analyzovat strukturu auditivního díla, včetně výrazových prostředků a kompozičních postupů - aktivně vyhledává témata související s trendy auditivní tvorby - orientuje se na výzkumném poli radio a podcasting studies - umí samostatně prezentovat konkrétní zvolené téma z této oblasti - zvládne napsat odbornou seminární práci na dané téma - umí dát kvalitní zpětnou vazbu a je schopen intenzivní týmové spolupráce.
|
Předpoklady
|
Předpokládá se absolutorium předmětu Úvod do studia rozhlasu, znalost odborné terminologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Systematické pozorování studenta
Student se účastní prezenční výuky, včas odevzdává řádně připravené position paper s odpovědí na položenou otázku, čte odborné texty, poslouchá auditivní pořady, pracuje s českými a anglickými skripty, prezentuje své téma. Ve druhé části semestru si připravuje samostatnou prezentaci vlastního výzkumu v oblasti radio and podcasting studies. Kurz je ukončen řádně ozdrojovanou seminární prací v rozsahu min 10NS, která má všechny náležitosti odborné studie a reflektuje některý ze současných trendů auditivní tvorby nebo industry.
|
Doporučená literatura
|
-
(2012). Zvukem do hlavy!. NAMU.
-
HUWILER, Elke. (2017). Vyprávění příběhu zvukem.. Svět rozhlasu.
-
MILDORF, J. - KINZEL, T. (2016). Audionarratology: Interfaces of Sound and Narrative. De Gruyter.
-
SHINGLER, Martin- WIERINGA, Cindy. (1998). On Air. Methods and Meanings of Radio. Arnold Books.
-
SCHULZOVÁ, Eva. (2014). Původní rozhlasová hra po roce 1990.. Brno: JAMU.
-
STARKEY, Guy. (2014). Radio Context. 2nd ed.. Palgrave Macmillan.
|