Předmět: Aktuální tendence rozhlasové tvorby

« Zpět
Název předmětu Aktuální tendence rozhlasové tvorby
Kód předmětu KDU/ATRT
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurz představuje aktuální trendy radio studies jako akademického oboru, radio a podcasting industry jako průmyslového mediálního odvětví propojeného s kulturními a kreativními průmysly a současné podoby tvorby v rozhlase, rádiích, podcastech a audio kultuře obecně. Podoba a obsah jednotlivých setkání jsou výrazně určovány aktivitou a rešeršemi studujících. Součástí kurzu je i Studentská konference, z ní se dále generují témata pro seminární práce a případné následné publikace. Témata pro ZS 2023 jsou aktualizovaná konferencí Radio and Sound COnference 2023 (ECREA Barcelona) a festivaly Prix Bohemia Radio 2023 a Prix Europa 2023. V termínech 16.10. a 23.10. se výuka nekoná. 16.-19.10. studující navštěvují festival PBR a podle pokynů zde studují, pracují, poslouchají, diskutují. 23.10. se vyučující účastní PE v Berlíně, studující jsou srdečně zváni též! Lokálnost, regionalita, komunitnost. Regionální rádia v Evropě a České republice. Radio - vysílání - podcast - soundscape pro děti a teens Wellbeing, mindfullness, duševní zdraví v rádiu a podcastingu Radio v časech krize. Covid, zemětřesení, humanitární krize a role auditivních médií. Podcasting jako kuturní fenomén a mediální revoluce. Platformizace podcastingu. Gender a distribuce moci v rozhlase a rádiích. Public service media a otázky s nimi spojené, model 2023. Aktuální témata nonfikční rozhlasové a podcastové tvorby. Multimediální platformy a jejich edukační potenciál v evropském kontextu. Aktuální podoba audioknižního trhu a pojem superprodukce. V termínech 20.11., 27.11., 4.12. a 11.12. proběhne Studentská konference ATRT.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Kurs kombinuje přednáškové a seminární formy práce i četbu odborných textů z oblasti auditivní tvorby. Jeho cílem je pokrýt současné trendy rozhlasové tvorby a různých podob auditivní produkce na internetu. Přednáška prohlubuje znalost rozhlasových žánrů, často v doteku s audiovizuálními médii a novými médii. Objasňuje současné podoby auditivního média v publicistických i uměleckých žánrech a ukazuje jeho podoby v kontextu nových technologií. Jsou představeni nejvýznamnější rozhlasoví tvůrci, výklad je doprovázen četnými zvukovými ukázkami. Důležitou součástí kurzu je individuální poslech českých i cizojazyčných pořadů, písemná příprava téměř na každou hodinu, dále společný poslech vybraných ukázek a jeho společná ukázková analýza. Přednáška pokrývá široké spektrum témat radio studies a připravuje základ pro výběrové přednášky v modulu B.
Student zná aktuální tendence rozhlasové dramatické tvorby, umí vymezit specifiku auditivního artefaktu, disponuje potřebným okruhem faktografických dat i teoretických termínů pro analýzu struktury rozhlasového díla. Zná základní typologii rozhlasových žánrů i výrazné osobnosti oboru v historické i současném kontextu tvorby. Student má osvojené předpoklady k poslechu auditivního díla a je schopen analyzovat jeho strukturu, včetně výrazových prostředků a kompozičních postupů.
Předpoklady
Předpokládá se absolutorium předmětu Úvod do studia rozhlasu, znalost odborné terminologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Systematické pozorování studenta

Student se účastní prezenční výuky, včas odevzdává řádně připravené position paper s odpovědí na položenou otázku, čte odborné texty, poslouchá auditivní pořady, pracuje s českými a anglickými skripty, prezentuje své téma. Jednotlivé aktivity kursu jsou bodované, jejich součet zavdává stupeň hodnocení předmětu.
Doporučená literatura
  • (2012). Zvukem do hlavy!. NAMU.
  • HUWILER, Elke. (2017). Vyprávění příběhu zvukem.. Svět rozhlasu.
  • MILDORF, J. - KINZEL, T. (2016). Audionarratology: Interfaces of Sound and Narrative. De Gruyter.
  • SHINGLER, Martin- WIERINGA, Cindy. (1998). On Air. Methods and Meanings of Radio. Arnold Books.
  • SCHULZOVÁ, Eva. (2014). Původní rozhlasová hra po roce 1990.. Brno: JAMU.
  • STARKEY, Guy. (2014). Radio Context. 2nd ed.. Palgrave Macmillan.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová, divadelní, televizní a rozhlasová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -