Předmět: Analýza TV a rozhlasu

« Zpět
Název předmětu Analýza TV a rozhlasu
Kód předmětu KDU/ANTRO
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Jirsa Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přesnější harmonogram témat bude upřesněn na začátku semestru prostřednictvím Moodlu. Předběžné tematické okruhy kurzu: 1) Remediace a postmedialita: transformace a digitalizace kulturních forem, rozptyl mediálních nosičů, algoritmizace kulturní produkce 2) Multimediální galerijní instalace a koncept hybridních obrazů (Bill Viola, Ad Atkins, Jessie Kanda) 3) Dekonstrukce a defigurace filmové řeči: (Christian Marclay, Peter Tscherkassky, Martin Arnold, Hito Steyerl) 4) České umění pohyblivého obrazu a PAF (Roman Štětina, Martin Ježek, Michal Pěchouček, David Možný) 5) Glitch estetika, afektivita, atmosféra (Hiro Murai, Chris Cunningham, Joji Koyama) 6) Gesto, reprezentace a pastiš (Romain Gavras, Mark Romanek, Ryan Staake) 7) Esteticko-politické konfigurace v českém, slovenském a polském klipu (Jan Gemrot, Przemysław Wojcieszek, Vít Hradil, Mariusz Sztykała) Literatura Arnold, Gina - Cookney, Daniel - Fairclough, Kirsty - Goddard, Michael (eds.). "Introduction: The Persistence of the Music Video Form from MTV to Twenty-First-Century Social Media". In Music/Video: Histories, Aesthetics, Media. London - New York: Bloomsbury, 2017, s. 1-19. Goodwin, Andrew. Dancing in the Distraction Factory: Music, Television and Popular Culture. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1992. Gorbman, Claudia - Richardson, John. "Introduction". In Gorbman, Claudia - Richardson, John - Vernallis, Carol (eds.). The Oxford Handbook of New Ausiovisual Aesthetics. New York: Oxford University Press, 2013, s. 3-35. Beebe, Roger - Jason Middleton (eds.). Medium Cool: Music Videos from Soundies to Cellphones. Durham: Duke University Press, 2007. Jirsa, Tomáš. "Videoklip a jeho afektivní myšlení dějin". In: Dvořák, Tomáš (ed.). Epistemologie (nových) médií. Praha: NAMU, 2018, s. 73-117. Jirsa, Tomáš, and Mathias Bonde Korsgaard. Traveling Music Videos. New York: Bloomsbury, 2023. Kaplan, Ann. Rocking Around the Clock: MTV Postmodernism and Consumer Culture. New York: Methuen, 1987. Korsgaard. Music Video after MTV. Audiovisual Studies, New Media, and Popular Music. London: Routledge, 2017. Shaviro, Steven. Digital Music Videos. New Brunswick: Rutgers University Press, 2017. Vernallis, Carol. Unruly Media: YouTube, Music Video, and the New Digital Cinema. New York: Oxford University Press, 2013.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce s audiovizí
Výstupy z učení
Název kurzu: Remediace: Hybridní obrazy a audiovizuální kultura Cíle předmětu jsou celkem celkem tři: 1) uvést studenty do současné estetické praxe "hybridních pohyblivých obrazů" a videoklipů, včetně jejich distribučních platforem a diváckých praktik; 2) zmapovat koncept remediace v kontextu klíčových pojmů a přístupů z estetiky, audiovizuálních studií a mediální teorie; 3) rozvíjet analytické a argumentační dovednosti studentů, podporovat jejich schopnost kritického a konceptuálního myšlení. Cílem je rovněž poskytnout studentům co největší možnost vyzkoušet si ústní analýzu v různých žánrech a získat na ni zpětnou vazbu. Kurz je založen na aktivitě studentů, ale stejnou měrou na jejich odpovědnosti a poskytování zpětné vazby kolegyním a kolegům.
Analýza hybridních pohyblivých obrazů, galerijních instalací a videoklipů na pozadí metodologie současných audiovizuálních studií a konceptu remediace. Seznámení se s terminologií estetiky, audiovizuálních studií a vizuální teorie. Poznání hlubších a širších intermediálních souvislostí mezi výtvarným umění, videoklipem, filmem, populární hudbou a pohyblivým obrazem. Zdokonalení dovedností v akademickém psaní, analytických a interpretačních dovednosti.
Předpoklady
Zájem o audiovizuální kulturu, současné výtvarné umění a videoklip, schopnost číst anglicky, chuť diskutovat a vystavit se tvůrčí kritice.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

- Průběžná četba a sledování zadaných materiálů - Ústní prezentace a analýzy vybraných audiovizuálních ukázek a klipů - aktivní diskuse s účastníky kurzu i pedagogem - pravidelné zasílání synopsí, mikro-analýz a rešerší - 100% účast na kurzu (blokový seminář 1x14 dní; možná je 1 omluvená absence)
Doporučená literatura
  • BUTLER, Jeremy. (2006). Television: Critical Methods and Applications. Mahweh.
  • CREEBER, Glen. (2013). Small Screen Aesthetics. London.
  • FISKE, J., HARTLEY J. Reading Television.
  • FISKE, John. (1987). Television Culture. London and New York.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -